Statut

STATUT

KUJAWSKO-POMORSKIEGO TOWARZYSTWA RODZIN I PRZYJACIÓŁ DZIECI UZALEŻNIONYCH „POWRÓT Z U”  
UCHWALONY NA WALNYM ZEBRANIU CZŁONKÓW ODDZIAŁU TOWARZYSTWA 
W DNIU 26 STYCZNIA 2015 R.


POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ l
1. Stowarzyszenie pod nazwą KUJAWSKO-POMORSKIE TOWARZYSTWO RODZIN I PRZYJACIÓŁ DZIECI UZALEŻNIONYCH „POWRÓT z U”  zwane dalej Oddziałem Towarzystwa, jest stowarzyszeniem, które nabywa osobowość prawną z chwilą rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, zrzeszającym osoby fizyczne i prawne na zasadzie dobrowolności.

§ 2
 Oddział Towarzystwa prowadzi działalność w oparciu o przepisy aktualnie obowiązującego prawa
a w szczególności:
1. Ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. nr 79 poz. 855 z późn. zm.),
2.    Ustawę  o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 1118, z późn. zm.)
3. Ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz.U. z 2013r., poz. 217 z późn.zm.).
4. Statut stowarzyszenia pod nazwą Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U”, dla którego utworzone niniejszym statutem stowarzyszenie jest oddziałem.
5. Własny statut.

§ 3
1. Terenem działalności Oddziału Towarzystwa jest obszar Województwa Kujawsko-Pomorskiego, a w szczególnych przypadkach, uzgodnionych z Zarządem Głównym Towarzystwa Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U”, obszar całego Kraju.
2. Siedzibą Oddziału Towarzystwa jest miasto Toruń.
3. Oddział Towarzystwa może używać skróconej nazwy Towarzystwo „Powrót z U”.
4. Oddział Towarzystwa powołany jest na czas nieoznaczony.

§ 4
Oddział Towarzystwa realizuje swoje zadania we współpracy ze stowarzyszeniami, fundacjami, instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz z osobami fizycznymi, a ponadto z organizacjami zagranicznymi i międzynarodowymi działającymi na rzecz przeciwdziałania narkomanii, innym uzależnieniom oraz HIV i AIDS.

§ 5
Oddział Towarzystwa opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia zadań statutowych może zatrudniać pracowników.



§ 6
Oddział Towarzystwa ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 7
1. Sfera zadań publicznych Oddziału Towarzystwa, o której mowa w art.3 ust.1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, obejmuje zadania w zakresie:
a) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
b) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
c) działalności charytatywnej;
d) ochrony i promocji zdrowia;
e) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
f) wypoczynku dzieci i młodzieży;
g) turystyki i krajoznawstwa;
h) porządku i bezpieczeństwa publicznego;
i) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
j) promocji i organizacji wolontariatu;
k) działalności na rzecz rodzin, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
l) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
m) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
2. Oddział Towarzystwa realizuje swoje działania nieodpłatnie, jednakże może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jak i działalność odpłatną, a nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność statutową.
3. Oddział Towarzystwa, może prowadzić działalność leczniczą zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013r., poz.  217, z późn.zm.).


STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 8
1. Oddział Towarzystwa na mocy uchwał podjętych przez Zarząd oddziału, może powoływać terenowe jednostki organizacyjne, przy jednoczesnym zachowaniu niniejszego statutu, pełnej nazwy stowarzyszenia, określenia właściwego działania terytorialnego i siedziby jednostki, celów i sposobu ich realizacji zgodnych z postanowieniem § 2 niniejszego statutu.
2. Powołane terenowe struktury organizacyjne podlegają jurysdykcji Zarządu oddziału, sprawującego nadzór i kontrolę merytoryczno-organizacyjną w zakresie respektowania postanowień statutowych.
3. Oddział Towarzystwa na mocy uchwał podjętych przez Zarząd oddziału, powołuje kierownika nadzorującego działalność terenowej jednostki organizacyjnej.
4. Terenowe placówki organizacyjne na mocy uchwał podjętych przez Zarząd oddziału, mogą prowadzić działalność w postaci: poradni, świetlic terapeutycznych i innych placówek realizujących działania społeczno-profilaktyczne, służących rodzinom i osobom uzależnionym, w tym również placówki lecznicze, rehabilitacyjne i edukacyjne, przy zachowaniu postanowień niniejszego statutu.

CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA

§ 9
Celem Oddziału Towarzystwa jest:
1. Zrzeszenie i integracja rodzin i przyjaciół dzieci uzależnionych od wszelkich substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych w celu ich społecznej integracji i ochrony interesów.
2. Uświadamianie społeczeństwa poprzez środki masowego przekazu i środowiska opiniotwórcze o szkodliwości uzależnienia od substancji psychoaktywnych i innych uzależnień.
3. Przyjmowanie rodzin i przyjaciół w poczet członków.
4. Świadczenie różnorodnych form pomocy członkom Stowarzyszenia.
5. Wzajemne udzielanie sobie pomocy i porad jak również udzielanie świadczeń zdrowotnych
w formie świadczeń ambulatoryjnych w rozumieniu art. 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r., poz.  217, z późn.zm).
6. Rozwiązywanie podstawowych problemów rodzin i dzieci uzależnionych.
7. Dążenie do zapewnienia osobom uzależnionym oraz ich rodzinom, a także osobom zagrożonym uzależnieniem wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym.
8. Wspieranie grup samopomocy i innych inicjatyw społecznych w zakresie profilaktyki uzależnień.
9. Zapobieganie i przeciwdziałanie narkomanii, alkoholizmowi, innym uzależnieniom, przemocy oraz zjawisku HIV i AIDS.
10. Reprezentowanie interesów rodzin osób uzależnionych na zewnątrz.
11. Podejmowanie działań profilaktycznych, leczniczych, terapeutycznych i szkoleniowych dotyczących skutków używania substancji psychoaktywnych oraz związanej z ich używaniem przemocy w rodzinie.
12. Podejmowanie działań profilaktycznych, leczniczych, terapeutycznych i szkoleniowych dotyczących usuwania przyczyn i skutków uzależnień behawioralnych.
13. Kształtowanie wobec rodzin z problemem uzależnień, a także wobec osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem właściwych postaw społecznych, a zwłaszcza zrozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji.
14. Udzielanie pomocy społecznej, w tym pomoc rodzinie i osobom w trudnej  sytuacji życiowej oraz wyrównanie szans tych rodzin i osób.
15. Prowadzenie i organizacja wolontariatu.
16. Prowadzenie działalności w sferze pożytku publicznego.
17. Podejmowanie działalności polegającej na technicznym, szkoleniowym, informacyjnym wspieraniu innych organizacji pozarządowych, oraz podmiotów, o których mowa w  art.3 ustawy  o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003r.                    
18. Prowadzenie działalności charytatywnej a także w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej.


§ 10
Oddział Towarzystwa realizuje swoje cele poprzez:
1. Tworzenie i prowadzenie placówek służących bezpośrednio pomocniczości jak: punkty konsultacyjne, poradnie, ośrodki resocjalizacji w zakresie pomocy psychologicznej, terapeutycznej, rehabilitacji i readaptacji osób uzależnionych, wykluczonych społecznie, ofiar i sprawców przemocy.
2. Tworzenie placówek służących pomocą rodzinom dzieci uzależnionych i osobom współuzależnionymi.
3. Działalność poradniana, lecznicza, profilaktyczna oraz konsultacyjna dla rodzin z uwagi na problemy osobiste, rodzinne, społeczne w związku ze współistniejącym uzależnieniem lub współuzależnieniem.
4. Prowadzenie poradnictwa i konsultacji dla osób uzależnionych i ich rodzin w tym poradnictwo specjalistyczne w ramach zajęć indywidualnych, rodzinnych i grupowych.
5. Współpraca z poradniami zdrowia psychicznego w zakresie indywidualnego poradnictwa dla osób uzależnionych w celu określenia optymalnego sposobu resocjalizacji.
6. Działanie profilaktyczne, psychoprofilaktyczne oraz socjoterapeutyczne na rzecz dzieci i młodzieży z grup ryzyka profilaktyki selektywnej i wskazującej.
7. Informowanie władz i organów państwowych o skutkach używania i nadużywania substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież oraz o rozmiarach szerzenia się tego zjawiska w skali kraju.
8. Współpracę z organami władzy, administracji państwowej w zwalczaniu przestępczości związanej z narkomanią, alkoholizmem i innymi uzależnieniami.
9. Współpracę z organami władzy, administracji państwowej, samorządami terytorialnymi, organizacjami społecznymi i gospodarczymi na rzecz eliminowania i ograniczania dostępu do substancji psychoaktywnych oraz surowców i prekursorów służących do ich produkcji.
10. Tworzenie i prowadzenie placówek badawczych i placówek specjalistycznych służących pomocą osobom uzależnionym, współuzależnionymi i doświadczającym przemocy w rodzinie.
11. Współpraca ze szkołami podstawowymi, gimnazjalnymi, średnimi oraz uczelniami wyższymi w zakresie profilaktyki uzależnień wśród uczniów i studentów oraz w zakresie edukacji rodziców.
12. Współdziałanie z organami oświaty i wychowania oraz pedagogami w zakresie metod oraz postępowania z młodzieżą uzależnioną, uczęszczającą do szkół, umożliwiające tej młodzieży kontynuowanie nauki, jako jednej z form resocjalizacji.
13. Sprawowanie opieki i udzielanie różnych form pomocy osobom, które przeszły proces leczenia i resocjalizacji, jeżeli wymaga tego ich sytuacja życiowa.
14. Współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi się profilaktyką i przeciwdziałaniem uzależnieniom od substancji psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych.
15. Współpraca z instytucjami naukowymi i ośrodkami badawczymi w zakresie badania narkomanii, jako zjawiska społecznego i opracowywania metod resocjalizacji i readaptacji a także rehabilitacji.
16. Tworzenie własnych zespołów badawczych i samodzielne prowadzenie badań nad uzależnieniem, jako zjawiskiem społeczny i opracowanie skutecznych metod resocjalizacji, readaptacji i rehabilitacji.
17. Działania profilaktyczno- edukacyjne w zakresie przeciwdziałania marginalizacji społecznej.


CZŁONKOWIE ORAZ ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 11
Członkowie Oddziału Towarzystwa dzielą się na:
1. Członków Zwyczajnych
2. Członków Wspierających
3. Członków Honorowych

§ 12
1. Członkami zwyczajnymi mogą być osoby fizyczne, posiadające obywatelstwo polskie i pełną zdolność do czynności prawnych niepozbawione praw publicznych, popierające cele Oddziału Towarzystwa, które złożyły pisemną deklarację członkowską i zostały przyjęte w poczet członków.
2. Członkiem nie może być osoba uzależniona od środków odurzających i psychotropowych.
3. Członkiem może być osoba, która po zakończonym procesie resocjalizacyjnym utrzymuje minimum 10 - letnią abstynencję od środków odurzających i psychotropowych.
4. Członków zwyczajnych przyjmuje na podstawie uchwały Zarząd oddziału.


§ 13
1. Członkami wspierającymi Oddział Towarzystwa mogą być osoby fizyczne o pełnej zdolności do czynności prawnych, niepozbawione praw publicznych bądź osoby prawne, przyjęte w poczet członków wspierających, które systematycznie świadczą usługi na rzecz Oddziału Towarzystwa lub deklarują takie świadczenia.
2. Osoby prawne będące członkami wspierającymi, działają poprzez swoich upoważnionych przedstawicieli.
3. Przyjęcie członków wspierających następuje poprzez złożenie oświadczenia woli Zarządowi oddziału, który podejmuje w tej kwestii stosowną uchwałę.
4. W takim samym trybie następuje ustanie członkostwa wspierającego.
5. Formę i rodzaj wspierania Oddziału Towarzystwa członkowie wspierający ustalają
z Zarządem oddziału.
6. Członek wspierający korzysta z praw przysługujących członkom zgodnie z § 15 niniejszego statutu.


§ 14
1. Członkami honorowymi mogą zostać osoby fizyczne szczególnie zasłużone w realizacji zadań statutowych Towarzystwa, którym taką godność nadało na wniosek Zarządu oddziału, Walne Zebranie Członków Oddziału Towarzystwa.
2. Członkiem honorowym może zostać członek zwyczajny, szczególnie zasłużony w działalności statutowej Oddziału Towarzystwa.
3. Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich.
4. Członek honorowy korzysta z praw przysługujących członkom zgodnie z § 15 niniejszego statutu.


§ 15
1. Członkowie mają prawo:
a) korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Oddziału Towarzystwa,
b) uczestniczyć we wszystkich formach działalności Oddziału Towarzystwa,
c) wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania Stowarzyszenia,
d) korzystać z lokali Oddziału Towarzystwa, a także z urządzeń technicznych, które Towarzystwo, stawia do dyspozycji członków,
e) uzyskania wszechstronnego poparcia ze strony Oddziału Towarzystwa w rozwiązaniu występujących problemów związanych z alkoholizmem, narkomanią, innymi uzależnieniami, problemami zdrowotnymi HIV i AIDS, przemocą w rodzinie oraz korzystania z dostępu do wszystkich placówek i form pomocy działających w strukturze Towarzystwa,
f) członek wspierający i honorowy ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w Walnym Zebraniu Członków Towarzystwa.

§ 16
1. Członkowie mają obowiązek:
a) aktywnego uczestniczenia w działalności Oddziału Towarzystwa oraz realizacji jego celów i zadań statutowych,
b) przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Oddziału Towarzystwa,
c) przestrzegać zasad współżycia społecznego,
d) regularnego opłacania składek członkowskich.


§ 17
Członkowstwo zwyczajne, wspierające i honorowe wygasa przez:
1. Dobrowolne wystąpienie ze struktur Oddziału Towarzystwa zgłoszone ustnie bądź pisemnie
2. Śmierć członka.
3. Skreślenie z listy członków zwyczajnych i wspierających na podstawie uchwały Zarządu oddziału, z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres 6-ciu miesięcy,
4. Skreślenia z listy członka wspierającego, który nie podejmował żadnej działalności na rzecz Oddziału Towarzystwa przez okres minimum 12 miesięcy, jeśli nie było to spowodowane usprawiedliwionymi okolicznościami.
5. Cofnięcie nadanej godności członka honorowego decyzją Walnego Zebrania Członków Oddziału, jeśli dopuścił się czynów niegodnych, stwierdzonych prawomocnym wyrokiem sądowym.
6. Wykluczenie członka z uwagi na niegodne zachowanie lub postępowanie wobec przyjętych zasad i norm społecznych, złamania abstynencji przez osoby zresocjalizowane w trakcie przynależności do struktury oddziałowej, uchylenie się od przyjętych na siebie zobowiązań statutowych bądź utraty osobowości prawnej.
7. Likwidację jednostki organizacyjnej członka wspierającego.


§ 18
1. Wykluczenia formalnego członka zwyczajnego i wspierającego dokonuje Zarząd oddziału na mocy podjętej uchwały.
2. O skreśleniu lub wykluczeniu członka zwyczajnego, wspierającego czy honorowego Zarząd oddziału, zawiadamia członka na piśmie, w terminie 7 dni od podjęcia stosownej uchwały.
3. Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia bądź skreślenia członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału, na co najmniej 21 dni przed terminem Walnego Zebrania.
4. Uchwała podjęta przez Walne Zebranie Członków (ogólne zebranie członków) w drugiej instancji - w wyniku rozpatrzenia odwołania jest ostateczna.


WŁADZE ODDZIAŁU TOWARZYSTWA 

§ 19
1. Naczelnymi władzami Oddziału Towarzystwa są:
a) Walne Zebranie Członków Oddziału Towarzystwa,
b) Zarząd Oddziału Towarzystwa,
c) Komisja Rewizyjna oddziału.
2. Kadencja wszystkich władz trwa cztery lata.



WALNE ZEBRANIE 

§ 20
1. Walne Zebranie Członków Oddziału Towarzystwa zwane dalej Walnym Zebraniem jest najwyższą władzą Towarzystwa i jest zwoływane przez Zarząd Oddziału Towarzystwa.
2. Walne Zebranie Oddziału może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. Walne Zebranie zwyczajne zbiera się raz na cztery lata i zwoływane jest na wniosek Zarządu Oddziału Towarzystwa.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania, Zarząd Oddziału Towarzystwa zawiadamia pisemnie wszystkich członków, przynajmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane w razie potrzeby przez:
a) Zarząd Oddziału Towarzystwa,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na wniosek, co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwołane w terminie 6 tygodni od daty złożenia wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.


§ 21
W Walnym Zebraniu udział biorą:
1. Z głosem decydującym członkowie zwykli Oddziału Towarzystwa.
2. Z głosem doradczym członkowie wspierający i honorowi.
3. W Walnym Zebraniu z głosem doradczym mogą brać także udział inne osoby zaproszone.


§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1. Uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału Towarzystwa.
2. Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału Towarzystwa, Komisji
Rewizyjnej.
3. Udzielanie absolutorium Zarządowi Oddziału Towarzystwa na wniosek Komisji Rewizyjnej.
4. Wybór i odwołanie członków Zarządu Oddziału Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej.
5. Podejmowanie uchwał w sprawie uchwalania statutu Oddziału Towarzystwa oraz jego zmian.
6. Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków Oddziału Towarzystwa.
7. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Oddziału Towarzystwa dotyczących skreślenia lub wykluczenia z Oddziału Towarzystwa.
8. Nadawanie godności członka honorowego na wniosek Zarządu.
9. Podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach, co, do których Zarząd oddziału, Komisja Rewizyjna lub większość obecnych członków uzna, że ich ważność wymaga ustosunkowania się przedstawicieli ogółu członków oddziału Towarzystwa.
10. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Oddziału Towarzystwa oraz o sposobie rozporządzenia majątkiem Oddziału Towarzystwa.
11. Wybór delegatów Oddziału Towarzystwa na Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U”.
12. Uchwalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich opłacania.


§ 23
1. Walne Zebranie może odbyć się, jeśli bierze w nim udział więcej niż ½ ogólnej liczby członków.
2. Walnemu Zebraniu przewodniczy Przewodniczący Walnego Zebrania.
3. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania - w pierwszym terminie. W drugim zaś terminie bez względu na liczbę obecnych.
4. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów- w razie równej liczby głosów, rozstrzyga głos Przewodniczącego Zebrania.
5. Uchwały w sprawie zmian statutu i rozwiązania Oddziału Towarzystwa zapadają większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej 2/3 ogólnej liczby obecnych członków.
6. W wyborach do władz obowiązuje głosowanie tajne. W pozostałych sprawach głosowanie jest jawne, chyba, że z wnioskiem o wprowadzenie tajności głosowania wystąpi więcej niż 1/3 obecnych członków.


ZARZĄD ODDZIAŁU TOWARZYSTWA

§ 24
1. Zarząd Oddziału jest organem wykonawczym Oddziału Towarzystwa i składa się z 4-5 członków, wybranych na Walnym Zebraniu.
2. Zarząd Oddziału Towarzystwa wybiera spośród siebie:
a) Przewodniczącego,
b) Wiceprzewodniczącego,
c) Sekretarza,
d) jednego bądź dwóch Członków.
3. Przewodniczący reprezentuje Oddział Towarzystwa, zwołuje posiedzenia Zarządu oddziału, przewodniczy na nich oraz czuwa nad wykonywaniem zadań statutowych Stowarzyszenia.
4. Wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego w zakresie spraw powierzonych mu przez przewodniczącego lub Zarząd.
5. Sekretarz wykonuje uchwały Zarządu, przygotowuje projekty sprawozdań, prowadzi ewidencję członków Oddziału Towarzystwa.
6. Zarząd Oddziału Towarzystwa konstytuuje się podczas Walnego Zebrania, tuż po odbytych wyborach.
7. W przypadku ustąpienia lub odwołania w czasie kadencji członków Zarządu Oddziału Towarzystwa, władzom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekraczać 1/4 liczby członków pochodzących z wyboru.
8. Przy wykonywaniu swoich zadań Zarząd Oddziału Towarzystwa może przybrać do pomocy dyrektorów i kierowników, którzy odpowiadają za powierzone im funkcje.
9. Zarząd Oddziału Towarzystwa zbiera się, co najmniej raz na 6 miesięcy, a jego posiedzenia są protokołowane.
10. Zebraniom Zarządu Oddziału Towarzystwa przewodniczy Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.
11. Uchwały Zarządu Oddziału Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego. W razie równości głosów, rozstrzyga głos Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
12.  Zarząd Oddziału Towarzystwa kieruje bieżącą działalnością Oddziału Towarzystwa.
13. Członkowie Zarządu oddziału nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
14. W ważnych sprawach dopuszcza się możliwość podejmowania uchwał przez głosowanie członków Zarządu oddziału Towarzystwa za pośrednictwem nośników elektronicznych (np. telekonferencje).
 
§ 25
Do kompetencji Zarządu Oddziału Towarzystwa należy:
1. Reprezentowanie Oddziału Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
2. Kierowanie działalnością Oddziału Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu.
3. Realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków.
4. Uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej i budżetu Oddziału Towarzystwa oraz podejmowanie i zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania..
5. Podejmowanie uchwał w sprawie nabywania i zbywania majątku Oddziału Towarzystwa, zarządzanie tym majątkiem oraz zaciąganie zobowiązań w imieniu Oddziału Towarzystwa.
6. Zwoływanie Walnego Zebrania Członków Oddziału.
7. Ustalanie ordynacji wyborczej dla władz Oddziału Towarzystwa.
8. Uchwalanie Regulaminów Zarządu Oddziału Towarzystwa.
9. Powoływanie i rozwiązywanie jednostek organizacyjnych wymienionych w § 8 niniejszego statutu, określanie terminów ich działania oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością.
10. Przyjmowanie darowizn i zapisów.
11. Ustalanie wysokości składek członkowskich.
12. Podejmowanie uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu Oddziału Towarzystwa z innych organizacji i stowarzyszeń krajowych i międzynarodowych.
13. Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu oddziału.


§ 26
1. Oświadczenia woli w imieniu Oddziału Towarzystwa składa dwóch członków Zarządu lub ich pełnomocnicy działający w ramach umocowania.
2. Umowy, pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają za sobą zobowiązania majątkowe lub zmianę majątku Oddziału Towarzystwa wymagają do swojej ważności podpisów dwóch członków Zarządu Oddziału Towarzystwa lub innych osób upoważnionych przez Zarząd Oddziału.
3. Zarząd może uchwałą upoważnić Przewodniczącego Oddziału Towarzystwa lub innego członka Zarządu oddziału do składania oświadczeń woli w imieniu Oddziału Towarzystwa jednoosobowo. Uchwała musi określić zakres pełnomocnictwa.


§ 27
Członek Zarządu Oddziału Towarzystwa może być zawieszony w czynnościach, jeżeli działa niezgodnie ze statutem i utracił zaufanie pozostałych członków Zarządu.


KOMISJA REWIZYJNA ODDZIAŁU 

§ 28
1. Komisja Rewizyjna Oddziału jest organem kontrolującym całokształt działalności Oddziału Towarzystwa, odrębnym od Zarządu i nie podlega mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
2. Komisja Rewizyjna składa się, z co najmniej 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie.
3. Komisja Rewizyjna ze swego grona wybiera Przewodniczącego i Sekretarza.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału muszą spełniać następujące wymagania:
a) nie mogą być członkami Zarządu i pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
a) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności finansowej i statutowej władz Oddziału Towarzystwa oraz jego jednostek organizacyjnych
b) sporządzenie i przedstawianie wniosków i zaleceń pokontrolnych,
c) występowanie z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania w przypadkach szczególnej wagi,
d) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu,
e) wnioskowaniu o udzielenie, bądź nie udzielenie absolutorium Zarządowi na Walnym Zebraniu,
f) występowanie z wnioskiem do Zarządu Oddziału Towarzystwa o zawieszenie w czynnościach kierowników i pracowników różnych szczebli jednostek organizacyjnych,
g) uchwalenie Regulaminu Pracy Komisji Rewizyjnej.
6. Członkowie komisji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.


§ 29
Członek Oddziałowej Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach służbowych przez Komisję Rewizyjną Towarzystwa.


MAJĄTEK ODDZIAŁU TOWARZYSTWA

§ 30
Majątek Oddziału Towarzystwa stanowią jego fundusze oraz ruchomości i nieruchomości.


§ 31
1. Na fundusze Oddziału Towarzystwa składają się:
a) wpływy ze składek członkowskich,
b) wpływy z majątku ruchomego i nieruchomego,
c) darowizny i subwencje,
d) wpływy z działalności statutowej,
e) dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Oddział Towarzystwa na podstawie innych przepisów np. czynsze,
f) dotacje celowe.
2. Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Oddziału Towarzystwa w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi, członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są zobowiązani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku Oddziału Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Oddziału Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Oddziału Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.


§ 32
Oddział Towarzystwa prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.


§ 33
1. Oddział Towarzystwa może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód (nadwyżka przychodów nad kosztami) z działalności gospodarczej Oddziału Towarzystwa służy realizacji celów statutowych (działalności pożytku publicznego) i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
2. Zarząd Oddziału Towarzystwa może przyjmować celowe darowizny i zapisy środków finansowych i tym samym dysponuje uzyskanymi tą drogą środkami w ramach obowiązujących przepisów.


ZMIANA STATUTU l ROZWIĄZANIE ODDZIAŁU TOWARZYSTWA

§ 34
Zmiana statutu lub rozwiązanie Oddziału Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zebrania Oddziału podjętej większością 2/3 głosów uprawnionych do głosowania, przy obecności, co najmniej 2/3 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.


§ 35
1. Uchwała o rozwiązaniu Oddziału Towarzystwa powinna określać sposób likwidacji
 Oddziału Towarzystwa oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.
2. W razie rozwiązania Oddziału Towarzystwa Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną.
3. W przypadku rozwiązania Oddziału Towarzystwa, jego majątek nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy Członków, lecz musi być przekazany na cele zgodne z celami statutowymi.