STANDARDY
OCHRONY MAŁOLETNICH TORUŃSKIEGO STOWARZYSZENIA RODZIN "POWRÓT Z U"
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023r.,
poz. 31) tak zwane Standardy Ochrony Małoletnich.
Ustawa z 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023
r. poz. 1304 ze zm.) - art. 22b, art. 22c.
Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie
ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z
2023 r. poz. 1606) - art. 7 pkt 6.
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) - art. 2 pkt 1-8, art.
99 pkt 4, art. 26.
Ustawa z 6 czerwca 1997 r. Kodeks
karny (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) art. 266 § 1 i 2.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 20161679 z 27 kwietnia 2016
r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95146/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr
119, str. 1 ze zm.).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r.
poz. 289 oraz 535)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów
formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870)
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o
ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781)
Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991
nr 120, poz. 526) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz.U. z
2022 r. poz. 1138, 1375 z późn. zm.
Dokument
przyjęty uchwałą Zarządu Nr 7/06/PZ/2024 w dniu 24.06.2024 r.
Spis treści
Rozdział 1 –
Informacje Ogólne
1. Wprowadzenie
2. Słowniczek pojęć
Rozdział 2 – Standardy ochrony małoletnich i
ich wskaźniki.
Rozdział 3 – Zasady ochrony małoletnich przed
krzywdzeniem obowiązujące w Toruńskim Stowarzyszeniu Rodzin „Powrót z U”
2. Zasady bezpiecznych relacji z
małoletnim członków, wolontariuszy, pracowników Toruńskiego Stowarzyszenia
Rodzin „Powrót z U”
3. Zasady korzystania z urządzeń
elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony
małoletnich przed treściami
szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.
4. Zasady ochrony wizerunku
małoletnich.
5. Zasady ochrony danych osobowych
małoletnich.
Rozdział 4 – Zasady i procedury podejmowania
interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub/i przemocy
domowej.
1. Zasady i procedury podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub/i przemocy domowej.
1.1. Zasady ogólne.
1.2. Procedury podejmowania
interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego w domu rodzinnym.
1.3. Procedury podejmowania
interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez rówieśnika/innego
małoletniego.
2. Procedury dotyczące składania zawiadomień o
podejrzeniu krzywdzenia, popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego , przemocy domowej (sąd rodzinny, policja,
prokuratura, ośrodek pomocy społecznej)
3. Procedury postępowania w przypadku
wystąpienia zagrożenia cyfrowego
Rozdział 5.
Przygotowanie i wdrażanie standardów, prowadzenie niezbędnej dokumentacji.
1.
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
3. Zasady
i sposób udostępniania rodzicom/opiekunom oraz małoletnim standardów do
zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
4.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
5.
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych
incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
Rozdział 1
Informacje ogólne
1. WPROWADZENIE
„Standardy ochrony małoletnich” są
jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony młodzieży przed krzywdzeniem
i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z
narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich.
W konstruowaniu „Standardów ochrony
małoletnich” przyjęto następujące główne założenia:
a) W stowarzyszeniu nie będą
zatrudniani pracownicy oraz przyjmowani członkowie mogący zagrażać
bezpieczeństwu małoletnich;
b) Wszyscy członkowie i pracownicy potrafią
zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletnich oraz podejmować interwencje w
przypadku podejrzenia, że są oni ofiarami przemocy w stowarzyszeniu lub
przemocy domowej;
c) Podejmowane w stowarzyszeniu
postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka oraz bezpieczeństwa
danych osobowych;
d) Małoletni wiedzą, do kogo zwracać
się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych i czynią to mając świadomość
skuteczności podejmowanych w stowarzyszeniu działań;
e) Rodzice poszerzają wiedzę i
umiejętności o metodach wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią
je uczyć zasad bezpieczeństwa.
Ponadto przyjęto, że:
a) Prowadzone w stowarzyszeniu
postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich
jest zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę;
b) Działania podejmowane w ramach
ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i
poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych
podmiotów.
Uwzględniając powyższe założenia,
niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór
zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego
najważniejszym celem jest ochrona wszystkich osób małoletnich przed różnymi
formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w
stowarzyszeniu.
2. SŁOWNICZEK POJĘĆ
Ilekroć w dokumencie „Standardy
ochrony małoletnich” jest mowa o:
1) Małoletnim – należy przez to
rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
2) Członku stowarzyszenia –
należy przez to rozumieć każdą osobę, która wypełniła deklarację na członka stowarzyszenia
i została przyjęta w ich poczet bez względu na formę współpracy, w tym: wolontariusza lub inną osobę, która z racji
pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z małoletnimi;
3) Prezesie – należy przez to
rozumieć Przewodniczącego Zarządu oraz Vice-Przewodniczącego Zarządu Toruńskiego
Stowarzyszenia Rodzin „Powrót z U”;
4) Kierowniku poradni - dotyczy
bezpośrednio osoby pełniącej funkcję kierownika Poradni
Profilaktyczno-Społecznej stowarzyszenia, sprawującej nadzór organizacyjny i
merytoryczny nad jej pracownikami i zadaniami tejże poradni;
5) Pracowniku – należy rozumieć
wszystkie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, umowy -zlecenie oraz
umowy kontraktowej, a także inne osoby mające kontakt z małoletnim będącymi
pracownikami firm i instytucji zewnętrznych wykonujących usługi na rzecz
stowarzyszenia;
6) Rodzicu – należy przez to
rozumieć przedstawiciela ustawowego małoletniego, który pozostaje pod jego władzą
rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców,
każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka;
7) Opiekunie prawnym małoletniego
– należy przez to rozumieć osobę, która ma za zadanie zastąpić dziecku rodziców,
a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki. Jest przedstawicielem
ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawnych w imieniu
dziecka i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe;
8) Przemocy fizycznej – należy
przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie
granicy ciała małoletniego, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.;
9) Przemocy seksualnej – to
angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą lub innego
małoletniego rówieśnika.
Wykorzystywanie seksualne odnosi się
do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z
małoletnim) oraz zachowań bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu
materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).
10) Przemocy psychicznej – należy
przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne
wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u małoletniego poczucie, że jest
nic niewarty, zły, niekochany, niechciany, zagrożony i że jego osoba ma
jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych;
11) Cyberprzemocy – należy przez
to rozumieć stosowanie przemocy poprzez prześladowanie, zastraszanie, nękanie,
wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu
elektronicznego tj.: sms, email, witryny internetowe, portale społecznościowe,
fora dyskusyjne;
12) Zaniechaniu – należy przez to
rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych
i psychicznych przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia,
nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i
trudności w rozwoju;
13) Przemocy domowej – należy
przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie
naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób
wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te
osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność,
nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich
zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy
moralne u osób dotkniętych przemocą;
14) Osobie stosującej przemoc domową
– należy przez to rozumieć pełnoletniego, który dopuszcza się przemocy domowej;
15) Świadku przemocy domowej –
należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy
domowej lub widziała akt przemocy domowej;
Rozdział 2
Standardy ochrony małoletnich i ich wskaźniki
Standard I.
Małoletni, ich rodzice/opiekunowie
prawni korzystający z usług stowarzyszenia, członkowie stowarzyszenia,
wolontariusze i pracownicy znają przyjęte „Standardy ochrony małoletnich
Toruńskiego Stowarzyszenia Rodzin Powrót z U”, a dokument jest dostępny i upowszechniony.
Wskaźniki realizacji standardu:
1. Dokument „Standardy ochrony
małoletnich” został opracowany, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o
zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. 1606)
2. Prezes oraz Kierownik poradni określa
organizację, stosowanie i dokumentowanie działań podejmowanych w ramach
procedur określonych w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich”.
3. Zapoznano z nim członków, wolontariuszy,
pracowników, rodziców/prawnych opiekunów oraz małoletnich korzystających z
usług stowarzyszenia.
4. Dokument jest udostępniony:
a. na stronie internetowej
stowarzyszenia http://powrotzutorun.blogspot.com ;
b. w holu
głównym stowarzyszenia przy ul. Jęczmiennej 10, lok. 8, tablica informacyjna
c. w siedzibie/biurze stowarzyszenia przy
ul. Jęczmiennej 10, lok. 8
Standard II.
Członkowie stowarzyszenia,
wolontariusze oraz pracownicy współtworzą i gwarantują dziecku bezpieczne oraz
przyjazne środowisko w stowarzyszeniu, jak i podczas imprez i przedsięwzięć organizowanych
w siedzibie stowarzyszenia a także poza nią.
Wskaźniki realizacji standardu:
1. Członkowie, wolontariusze i
pracownicy stowarzyszenia są angażowani i zatrudniani do realizacji zadań
statutowych stowarzyszenia po wcześniejszej weryfikacji w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym oraz na podstawie złożonych oświadczeń o
niekaralności. W uzasadnionych sytuacjach
weryfikacja następuje przez Krajowy Rejestr Karny.
2. Członkowie, wolontariusze i
pracownicy stowarzyszenia są świadomi
swoich praw oraz odpowiedzialności prawnej ciążącej na nich za nieprzestrzeganie
standardów ochrony małoletnich.
3. Szkolenia członków stowarzyszenia,
wolontariuszy i pracowników w zakresie bezpieczeństwa małoletnich prowadzone są
według potrzeb.
4. W stowarzyszeniu prowadzona jest
systematyczna edukacja wszystkich członków, wolontariuszy i pracowników z
zakresu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, a w szczególności:
a) Rozpoznawania symptomów krzywdzenia
małoletnich;
b) Procedur interwencji w przypadku
krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, a także posiadania informacji o
krzywdzeniu małoletniego;
c) Dokumentowania podejmowanych
działań związanych z ochroną małoletnich;
d) Znajomości praw dziecka, praw
człowieka oraz zasad bezpiecznego przetwarzania udostępnionych danych
osobowych;
e) Procedury „Niebieskiej Karty”;
f) Bezpieczeństwa relacji wszystkich
członków, wolontariuszy i pracowników stowarzyszenia z małoletnimi,
uwzględniającego wiedzę o zachowaniach pożądanych i niedozwolonych w kontaktach
z małoletnimi;
5. W stowarzyszeniu prowadzi się
diagnozę czynników ryzyka i czynników chroniących poczucie bezpieczeństwa
małoletnich, a w szczególności w obszarach:
a) Relacji między członkami,
wolontariuszami i pracownikami stowarzyszenia a małoletnimi;
b) Relacji między małoletnimi w
kontaktach rówieśniczych;
c) Poczucia bezpieczeństwa
psychofizycznego, z uwzględnieniem zagrożeń środowiskowych;
d) Środowiska kształcenia
(poszanowanie odmienności, równości i sprawiedliwości w przestrzeganiu zasad i regulaminów
stowarzyszenia, podmiotowe traktowanie małoletnich).
Standard III.
Stowarzyszenie w ramach pracy Poradni
Profilaktyczno-Społecznej oferuje
rodzicom/ opiekunom prawnym informacje oraz edukację w zakresie wychowania
dzieci bez przemocy oraz ich ochrony przed krzywdzeniem i wykorzystywaniem.
Wskaźniki realizacji standardu:
1. Wszyscy rodzice/opiekunowie prawni
mają dostęp do obowiązujących w stowarzyszeniu „Standardów ochrony małoletnich”
oraz znają procedury zgłaszania zagrożeń.
2. Dane kontaktowe placówek
zapewniających pomoc i opiekę małoletnim i rodzicom w trudnych sytuacjach życiowych
znajdują się na:
a) holu głównym stowarzyszenia przy
ul. Jęczmiennej 10, lok. 8, tablica informacyjna
b) na stronie internetowej
stowarzyszenia http://powrotzutorun.blogspot.com w zakładce „Standardy Ochrony
Małoletnich”
3. Stowarzyszenie uzyskuje od
rodziców/opiekunów prawnych małoletnich informacje zwrotne na temat realizacji
„Standardów ochrony małoletnich” w ramach działań stowarzyszenia.
Standard IV.
Stowarzyszenie zapewnia małoletnim
równe traktowanie oraz przestrzeganie ich praw.
Wskaźniki realizacji standardu:
1. Stowarzyszenie oferuje małoletnim
edukację w zakresie praw dziecka, człowieka, małoletniego oraz ochrony przed
zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.
2. Małoletni zostali poinformowani, do
kogo mogą się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.
3. Na stronie internetowej
stowarzyszenia http://powrotzutorun.blogspot.com w zakładce „Standardy ochrony małoletnich” dostępny jest
link https://www.standardy.fdds.pl, gdzie udostępnione są małoletnim materiały edukacyjne w zakresie:
·
praw
dziecka;
·
ochrony
przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym;
·
zasad
bezpieczeństwa w Internecie.
Standard V.
Organizacja działań na wypadek
krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, które zapewniają
skuteczną ochronę małoletniemu.
Wskaźniki realizacji standardu:
1. Precyzyjnie określono procedury
interwencji członków stowarzyszenia, wolontariuszy i pracowników w sytuacjach
krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, tj.
a) przemocy rówieśniczej;
b) przemocy domowej;
c) niedozwolonych zachowań personelu
wobec małoletnich;
d) cyberprzemocy.
2. Postępowanie w sytuacji krzywdzenia
lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego nie może naruszać jego godności,
wolności, prawa do prywatności oraz nie może powodować szkody na jego zdrowiu
psychicznym lub fizycznym (poczucie krzywdy, poniżenia, zagrożenia, wstydu).
3. W stowarzyszeniu ustalone są zasady
wsparcia małoletniego po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.
4. W stowarzyszeniu wskazano osoby
odpowiedzialne za składanie zawiadomień o popełnieniu przestępstwa na szkodę
małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego lub /i prokuratury, policji ,
instytucji pomocy społecznej odpowiedzialnej za wszczęcie procedury
„Niebieskiej Karty”.
5. Wszyscy członkowie, wolontariusze i
pracownicy stowarzyszenia, którzy powezmą informację o zdarzeniach
zagrażających małoletniemu, przekazują ją organowi zarządzającemu
stowarzyszeniem tj. Prezesowi i/lub Kierownikowi poradni.
6. Podmioty postępowania przestrzegają
Polityki Bezpieczeństwa Przetwarzania Danych Osobowych obowiązującą w
stowarzyszeniu (RODO), dostępną na stronie internetowej stowarzyszenia http://powrotzutorun.blogspot.com w zakładce „Polityka bezpieczeństwa” .
Standard VI.
W stowarzyszeniu wzmacniane jest
poczucie bezpieczeństwa małoletnich podopiecznych w obszarze relacji
społecznych oraz ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.
Wskaźniki realizacji standardu:
1. W stowarzyszeniu opracowano zasady
zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem.
2. W stowarzyszeniu określono wymogi
dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi w relacjach rówieśniczych.
3. W stowarzyszeniu opracowano i
wdrożono procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w sytuacjach:
a.
przemocy
fizycznej;
b.
przemocy
psychicznej;
c.
zagrażających
bezpieczeństwu i zdrowiu dziecka, wynikających z zaniedbań rodziców/opiekunów
prawnych dziecka;
d.
przemocy
domowej;
e.
przemocy
na tle seksualnym;
f.
cyberprzemocy.
4. Określono procedurę zgłaszania
sytuacji przemocy domowej instytucjom i organom do tego powołanym (policja, ośrodek pomocy
społecznej) w celu podjęcia działań uruchomienia procedury w ramach
„Niebieskiej Karty”.
Zasady
ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w Toruńskim Stowarzyszeniu
Rodzin „Powrót z U”
1. Zasady przyjmowania członków, wolontariuszy,
zatrudniania pracowników oraz dopuszczania do kontaktu innych osób z
małoletnimi.
Przed przyjęciem w poczet członków,
wolontariuszy, zatrudniania pracowników, Prezes lub/i Kierownik poradni
niezależnie od terminu ich trwania, uzyskuje informacje:
1. W przypadku dopuszczenia członka
stowarzyszenia, wolontariusza, pracownika do kontaktu z małoletnimi i opieki
nad nimi uzyskuje informacje z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
z dostępem ograniczonym a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z Krajowego
Rejestru Karnego.
2. Członkowie stowarzyszenia,
wolontariusze, pracownicy składają pisemne oświadczenie o spełnianiu warunku: Załącznik nr 1.
a) posiadania pełnej zdolności do
czynności prawnych i korzystania z praw publicznych;
b) braku toczącego
się przeciwko kandydatowi
postępowania karnego,
karno-skarbowego lub postępowania dyscyplinarnego.
3. Informacje, o których mowa w pkt. 1
– 2, Prezes stowarzyszenia lub/i
Kierownik poradni stowarzyszenia załącza do akt osobowych.
4. Członkowie stowarzyszenia, wolontariusze
oraz pracownicy przed rozpoczęciem pracy lub dopuszczeniem do kontaktu z
małoletnimi są zobowiązani do zapoznania się z:
b)
Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w stowarzyszeniu;
c)
Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych;
d)
Procedurami obowiązującymi w stowarzyszeniu.
5. Potwierdzenie zapoznania
się z w/w
dokumentami oraz oświadczenia o zobowiązaniu się do ich przestrzegania, które
składane jest w formie pisemnej i umieszczone w aktach osobowych: Załącznik nr 2.
2. Zasady
bezpiecznych relacji z małoletnim członków, wolontariuszy, pracowników
Toruńskiego Stowarzyszenia Rodzin „Powrót z U”
2.1. Zasady ogólne:
Członkowie, wolontariusze i pracownicy
dbają o bezpieczeństwo małoletnich podczas pobytu w stowarzyszeniu, podczas
imprez i spotkań współorganizowanych przez stowarzyszenie.
2.2. Zasady komunikacji członków
stowarzyszenia, wolontariuszy i
pracowników z małoletnimi.
Komunikacja
budująca dobre relacje z małoletnim.
Członkowie stowarzyszenia, wolontariusze
i pracownicy:
1. W komunikacji z małoletnimi
zachowują spokój, cierpliwość i szacunek. Okazują też zrozumienie dla trudności
i problemów małoletnich.
2. Reagują wg. zasad konstruktywnej
komunikacji i krytyki, uwzględniając procedury bezpieczeństwa, na każde
obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa małoletnich oraz
na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich. Powtarzające się
sytuacje zgłaszają do odpowiednich osób.
3. Dają małoletniemu prawo do
odczuwania i mówienia o swoich emocjach, do wyrażania własnego zdania zgodnie z
zasadami dobrego wychowania oraz prawo do bycia wysłuchanym przez członka,
wolontariusza, pracownika stowarzyszenia.
4. Komunikacja z małoletnimi
prowadzona jest w sposób konstruktywny, budujący relacje, a nie hierarchię
zależności oraz nieufność i wrogość.
5. Nie zawstydzają, nie upokarzają,
nie lekceważą i nie obrażają małoletniego.
6. Starają się trudne sytuacje
rozwiązywać podczas rozmów indywidualnych z małoletnim, unikają publicznego
wytykania błędów, nie wyzywają, nie wyśmiewają.
7. Nie grożą małoletniemu, wyrażają
dezaprobatę wobec jego zachowania w sposób nieuwłaczający godności i poczuciu
jego własnej wartości.
8. Słuchają uważnie małoletniego,
udzielają mu odpowiedzi adekwatnych do danej sytuacji. W relacjach z małoletnim
stosują zasady pozytywnej komunikacji: aktywne słuchanie i komunikat „JA”.
9. Stosują zasady konstruktywnej
krytyki wobec, np. niewłaściwego zachowania małoletniego, tj. krytykują
małoletniego w taki sposób, aby nie czuł się zraniony, zmuszony do obrony czy
do kontrataku. Krytyce podlega zachowanie a nie osoba.
10. W sytuacji wymagającej interwencji
wobec małoletniego mówią wyraźnie, starają się utrzymać spokojny ton głosu.
Utrzymują z małoletnim kontakt wzrokowy. W czasie rozmowy znajdują się blisko
drugiej osoby, ale nie naruszają jej przestrzeni osobistej.
Komunikacja z
małoletnim służąca rozwiązywaniu konfliktów i utrzymywaniu świadomej
dyscypliny.
Członkowie, wolontariusze i pracownicy
stowarzyszenia:
1. W rozwiązywaniu konfliktów stosują
następujące zasady konstruktywnej komunikacji:
a) nie oceniają;
b) nie uogólniają, nie interpretują;
c) stosują komunikaty „JA”;
d) oddzielają problem od osoby,
wyrażają brak akceptacji dla zachowania a nie człowieka;
e) skupiają swoją uwagę na rozmówcy,
koncentrują się na tym co mówi;
f) okazują rozmówcy szacunek;
g) upewniają się, czy dobrze rozumieją
swojego rozmówcę;
h) wysłuchują małoletniego;
i) udzielają informacji zwrotnych.
2. W komunikacji z małoletnim podczas
rozwiązywania konfliktów wystrzegają się:
a) osądzania, krytykowania, wyzywania,
rozkazywania, oskarżania, grożenia, odwracania uwagi;
b) błędu nadmiernej generalizacji
(zamiast mówić o konkretnych sytuacjach i konkretnych przyczynach irytacji,
złości, przypisuje się pewne zdarzenia stałym cechom osoby);
c) niewłaściwego zrozumienia intencji
małoletniego – partnera rozmowy;
d) niespójności komunikatu werbalnego
z niewerbalnym.
3. W procesie rozwiązywania konfliktu
dbają o komunikację dającą małoletniemu poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i
psychospołecznego, chroniącą go od poczucia, że rozwiązanie konfliktu jest dla
niego krzywdzące i rodzi u małoletniego poczucie niesprawiedliwości,
zlekceważenia czy odrzucenia.
4. Umiejętnie, w sposób konstruktywny
uczestniczą w rozwiązywaniu konfliktów, stosując w zależności od potrzeb różne
metody ich rozwiązywania, np. negocjacje, mediacje, arbitraż, facylitację.
5. Szybko reagują na problemy związane
z dyscypliną małoletnich:
a. rozwiązują pojawiające się problemy
z dyscypliną bezpośrednio po naruszeniu zasad przez
małoletnich;
b. nie podnoszą nadmiernie głosu i nie
krzyczą, zwracają uwagę tym małoletnim, którzy łamią ustalony porządek;
c. wykazują empatię wobec małoletnich;
d. ustalają lub przypominają
obowiązujące zasady – wyraźnie określając oczekiwania wobec zachowań
małoletnich dotyczących różnych rodzajów ich aktywności (np. zabawy, dyskusji w
grupie).
6. Konsekwencje w związku z
niewłaściwym zachowaniem małoletnich stosuje rozważnie, w sposób uzasadniony i
zrozumiały dla nich.
7. Upominając słownie, perswazyjnie,
starają się opanować emocje, np. złość, zdenerwowanie.
8. Wyjaśniają małoletniemu, który
został ukarany, z jakiego powodu zostały wyciągnięte konsekwencje. Komunikat
przekazuje spokojnym tonem w sposób jasny, konkretny/ rzeczowy, wolny od
stygmatyzowania małoletniego, nakierowany na ocenę zachowania małoletniego, a
nie jego osoby.
9. Metody dyscyplinowania
małoletnich nie mogą naruszać godności i
nietykalności osobistej małoletniego (zakaz stosowania kar fizycznych).
10. Wdrażając konsekwencje wobec
małoletniego za naganne/niewłaściwe zachowania, członkowie, wolontariusze i
pracownicy stowarzyszenia, równocześnie dostrzegają i nagradzają pozytywne
zachowania małoletniego.
Zakaz stosowania przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie, w tym
nawiązywania relacji o charakterze seksualnym.
Członkowie, wolontariusze i pracownicy
stowarzyszenia:
1. Realizują kontakty z
małoletnim zgodnie z obowiązującym
prawem, ustalonymi normami i zasadami. Wszyscy małoletni są sprawiedliwie
traktowani. Nie dzielą ich i nie dyskryminują (ze względu na pochodzenie,
poczucie tożsamości, wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i
umiejętności).
2. Nie wykorzystują wobec małoletnich
relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
3. Nie stosują żadnej formy przemocy
fizycznej wobec małoletniego, np. takiej jak:
a. zabieranie i niszczenie rzeczy;
b. bicie;
c. popychanie;
d. ograniczenie swobody ruchu;
e. bicie przedmiotami.
4. Nie stosują żadnej formy przemocy
psychicznej wobec małoletniego, np. takiej jak:
a. izolowanie, pomijanie, obniżanie
statusu małoletniego w grupie;
b. stygmatyzowanie małoletnich z
powodu ich zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej,
światopoglądu czy sytuacji majątkowej;
c. wyszydzanie małoletnich,
wyśmiewanie, ośmieszanie, poniżanie, wyzywanie, grożenie;
d. nadmierne, wygórowane wymagania personelu
stowarzyszenia, zastraszanie małoletnich, obrażanie ich godności, stosowanie
kar niewspółmiernych do przewinień;
e. agresywne wypowiedzi, komentarze i
ataki na czatach, komunikatorach i forach internetowych;
f. cyberstalking – śledzenie w sieci
poczynań podopiecznych i upublicznianie ich.
5. Nie stosują naruszających godność
małoletniego wypowiedzi o podtekście seksualnym, nie nawiązują w wypowiedziach
do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej, w tym:
a. komentarzy na temat
ciała/wyglądu/ubioru z podtekstem seksualnym;
b. wulgarnych lub niestosownych
dowcipów i żartów, itp.;
c. nie piszą do małoletnich wulgarnych
lub dwuznacznych smsów, e-maili;
d. nie publikują żadnych prywatnych
zdjęć ani innych informacji o małoletnich i ich rodzinach w osobistych mediach
społecznościowych bez ich zgody;
e. nie wdają się w prywatne rozmowy
małoletnich w mediach społecznościowych, nie zamieszczają komentarzy i nie
udostępniają zdjęć, które mogłyby małoletnim wyrządzić krzywdę.
6. Nie naruszają nietykalności
osobistej małoletniego, nie zachowują się wobec niego w sposób niestosowny,
dwuznaczny.
7. Informują małoletnich, że jeśli
czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy
słów, mogą o tym powiedzieć w informacji zwrotnej i oczekiwać odpowiedniej
reakcji lub pomocy.
8. Podczas kontaktów zachowują
szczególną ostrożność oraz takt wobec małoletnich, którzy doświadczyli
nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania.
9. Przy rozmowie o charakterze
indywidualnym, na życzenie małoletniego zapewniają obecność innej osoby
dorosłej lub innej osoby wyznaczonej przez małoletniego.
Zasady
nawiązywania kontaktu z małoletnimi w godzinach pracy, za pomocą kanałów
służbowych oraz w celach współpracy lub wychowawczych.
1. Małoletni jest traktowany
podmiotowo.
2. Kontakt z małoletnim nie może być
ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji
władzy.
3. Co do zasady kontakty z podopiecznymi,
powinny one odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów
mieszczących się w zakresie obowiązków członka, wolontariusza czy pracownika
stowarzyszenia.
4. Członkowie, wolontariusze i
pracownicy stowarzyszenia nie zapraszają małoletnich do swojego miejsca
zamieszkania, nie spotykają się z nimi prywatnie poza godzinami pracy.
5. Członkowie, wolontariusze i
pracownicy stowarzyszenia w razie potrzeb nawiązują i utrzymują kontakty z
małoletnimi w sposób gwarantujący bezpieczeństwo obydwu stron z zastosowaniem
zasad zawartych w Standardach ochrony małoletnich.
6. Utrzymywanie relacji towarzyskich
lub rodzinnych (jeśli małoletni i rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są
osobami bliskimi dla członka lub pracownika stowarzyszenia) wymaga zachowania
poufności wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich, ich
rodziców/opiekunów prawnych.
2.3.
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi, w szczególności działania
niedozwolone.
Zasady
bezpiecznych relacji między małoletnimi w relacjach rówieśniczych.
1. Małoletni mają prawo do życia i
przebywania w bezpiecznym środowisku, także w stowarzyszeniu i podczas
odbywanych wspólnie wyjść, imprez, wyjazdów. Członkowie, wolontariusze i
pracownicy stowarzyszenia chronią małoletnich i zapewniają im bezpieczeństwo.
2. Małoletni mają obowiązek
przestrzegania zasad i norm zachowania/ postępowania określonych w regulaminach
wspólnych wyjść czy wyjazdów terenowych.
3. Małoletni uznają prawo innych
małoletnich do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie
etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne,
wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie
naruszają praw innych małoletnich – nikogo nie dyskryminują ze względu na
jakąkolwiek jego odmienność.
4. Zachowanie i postępowanie
małoletnich wobec kolegów/ innych osób nie narusza ich poczucia
godności/wartości osobistej. Małoletni są zobowiązani do respektowania praw i
wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania,
do poszukiwań i popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania
– w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
5. Kontakty między małoletnimi cechuje zachowanie
przez nich wysokiej kultury
osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu
proszę, dziękuję, przepraszam;
uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od
wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i
opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
6. Małoletni budują wzajemne relacje
poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia,
wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie
problemów i konfliktów między sobą. Akceptują i szanują siebie nawzajem.
7. Małoletni okazują zrozumienie dla
trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie kpią, nie
szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.
8. W kontaktach między sobą małoletni
nie powinni zachowywać się prowokacyjnie i konkurencyjnie. Nie powinni również
mieć poczucia zagrożenia czy odczuwać wrogości ze strony kolegów.
9. Małoletni mają prawo do własnych
poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że
sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza
krzywdy.
10. Bez względu na powód, agresja i
przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród małoletnich nigdy nie może być
przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona. Małoletni nie mają prawa stosować
z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy
wobec innych małoletnich.
11. Małoletni mają obowiązek
przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz
informowania członków/pracowników stowarzyszenia o zaistniałych zagrożeniach.
12. Jeśli małoletni jest świadkiem
stosowania przez innego rówieśnika jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma
obowiązek reagowania na nią, w miarę swoich możliwości, np: pomaga ofierze,
chroni ją, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej (zgodnie z obowiązującymi w
stowarzyszeniu procedurami).
13. Wszyscy małoletni znają
obowiązujące w stowarzyszeniu procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać
się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych
małoletnich, gdzie i do kogo dorosłego mogą się zwrócić o pomoc.
14. Jeśli małoletni stał się ofiarą
agresji lub przemocy, uzyskuje w stowarzyszeniu pomoc, zgodnie z obowiązującymi
w niej procedurami.
Niedozwolone
zachowania małoletnich wobec rówieśników i dorosłych
1. Stosowanie agresji i przemocy wobec
małoletnich/innych osób:
a. agresji i przemocy fizycznej w
różnych formach, np.:
•
bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie;
• wymuszenia;
• napastowanie seksualne;
• nadużywanie swojej przewagi nad inną
osobą;
• fizyczne zaczepki;
• zmuszanie innej osoby do
podejmowania niewłaściwych działań;
• rzucanie w kogoś przedmiotami;
b. agresji i przemocy słownej w
różnych formach, np.:
• obelgi, wyzwiska;
• wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z
ofiary;
• bezpośrednie obrażanie ofiary;
• plotki i obraźliwe żarty,
przedrzeźnianie ofiary;
• groźby;
c. agresji i przemocy psychicznej w
różnych formach, np.:
• poniżanie;
•
wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;
• pisanie na ścianach (np. w toalecie
lub na korytarzu);
• wulgarne gesty;
• śledzenie/szpiegowanie;
• obraźliwe SMSy i MMSy, zdjęcia,
komentarze;
• wiadomości na forach internetowych
lub tzw. pokojach do czatowania;
• telefony i e-maile zawierające
groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające);
• niszczenie/zabieranie rzeczy
należących do ofiary;
• straszenie;
• szantażowanie.
2. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji
na terenie stowarzyszenia lub podczas wspólnych wyjść terenowych, np. rzucanie
kamieniami, przynoszenie ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów
(środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek, używanie ognia) i
wszelkich substancji psychoaktywnych.
3. Celowe nieprzestrzeganie zasad
bezpieczeństwa. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.
4. Niewłaściwe zachowanie podczas
wycieczek, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych,
bieganie, itp.
5. Uleganie nałogom, np. palenie
papierosów, picie alkoholu.
6. Posiadanie, rozprowadzanie i
stosowanie narkotyków/ środków odurzających.
7. Niestosowne odzywanie się do
kolegów lub innych osób.
8. Używanie wulgaryzmów.
9. Celowe niszczenie lub nieszanowanie
własności innych osób oraz własności stowarzyszenia.
10. Kradzież/ przywłaszczenie
własności kolegów lub innych osób oraz własności stowarzyszenia.
11. Wyłudzanie pieniędzy lub innych
rzeczy od małoletnich.
12. Wysługiwanie się innymi
małoletnimi w zamian za korzyści materialne.
13. Rozwiązywanie w sposób siłowy
konfliktów z kolegami. Udział w bójce.
14. Szykanowanie małoletnich lub
innych osób w stowarzyszeniu z powodu odmienności przekonań, religii,
światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i
społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.
15. Niereagowanie na niewłaściwe
zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie).
16. Znęcanie się (współudział w
znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie).
17. Aroganckie/niegrzeczne zachowanie
wobec kolegów, wulgaryzmy. Kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób.
18. Fotografowanie lub filmowanie
zdarzeń z udziałem innych małoletnich/ osób bez ich zgody.
19. Upublicznianie materiałów i
fotografii bez zgody obecnych na nich osób.
20. Stosowanie wobec innych
małoletnich/innych osób różnych form cyberprzemocy.
3. Zasady korzystania
z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci, Internetu oraz ochrony
małoletnich przed treściami szkodliwymi i
zagrożeniami z sieci.
3.1. Zasady ogólne:
Obowiązkiem prawnym stowarzyszenia
jest takie wykorzystanie sieci, które będzie adekwatne do poziomu dojrzałości
poznawczej i emocjonalno-społecznej małoletniego, nie będzie mu szkodzić oraz zagrażać
jego rozwojowi psychofizycznemu. Do potencjalnych zagrożeń płynących z
użytkowania sieci należy zaliczyć:
1. Dostęp do treści niezgodnych z
celami wychowania i edukacji (narkotyki, przemoc, pornografia, hazard).
2. Działalność innych użytkowników
zagrażająca dobru dziecka.
3. Oprogramowanie umożliwiające
śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkowników sieci.
3.2. Zasady korzystania z urządzeń
elektronicznych z dostępem do Internetu.
1. Stowarzyszenie nie udostępnia
małoletnim korzystającym z usług stowarzyszenia dostępu do sieci w tym także podczas zajęć i imprez
poza siedzibą stowarzyszenia.
2. Małoletni nie mają dostępu do
komputerów oraz oprogramowania, zainstalowanego na terenie stowarzyszenia.
3. Korzystanie z multimediów,
Internetu i programów użytkowych odbywać się może wyłącznie przez własne
oprogramowanie małoletniego na jego osobistych urządzeniach.
3.3.
Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń
elektronicznych.
1. Małoletni ma prawo korzystać na
terenie stowarzyszenia z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń
elektronicznych zgodnie z ustalonymi zasadami.
2. Przez pojęcie „telefon komórkowy”
rozumie się także smartfon, urządzenie typu smartwatch, itp.
3. Przez pojęcie „inne urządzenia
elektroniczne” rozumie się także tablet, odtwarzacz muzyki, dyktafon, kamerę,
aparat cyfrowy, słuchawki.
4. Małoletni przynoszą na teren stowarzyszenia
telefony komórkowe oraz inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność,
za zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
5. Stowarzyszenie nie ponosi
odpowiedzialności za zaginięcie, zniszczenie lub kradzież sprzętu przynoszonego przez
małoletnich.
6. Telefony i inne urządzenia
elektroniczne (np. tablety) można wykorzystywać podczas zajęć oferowanych przez
stowarzyszenie.
7. Na terenie stowarzyszenia zakazuje
się małoletnim filmowania, fotografowania oraz utrwalania dźwięku na
jakichkolwiek nośnikach cyfrowych.
8. Powyższe nie dotyczy wydarzeń,
wspólnych wyjść, spotkań i imprez organizowanych poza siedzibą stowarzyszenia.
Niedopuszczalne jest nagrywanie lub
fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi
i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.
4. Zasady ochrony wizerunku małoletnich.
1. Stowarzyszenie uznając prawo
małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę jego
wizerunku.
2. Wizerunek podlega ochronie na
podstawie przepisów zawartych w Kodeksie cywilnym, w ustawie o prawie autorskim
o prawach pokrewnych, a także na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych
(RODO) – jako tzw. dane szczególnej kategorii przetwarzania.
3. Upublicznianie wizerunku małoletniego
do 16 lat, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie
audio-wideo) wymaga wyrażenia zgody osoby sprawującej władzę rodzicielską lub
opiekę nad małoletnim (wymóg RODO).
4. Osoba małoletnia powyżej 16 roku
życia ma prawo do wyrażenia zgody samodzielnie.
5. Zgody, o których mowa w pkt 3 i 4
są wyrażane w formie pisemnej. Zgody j/w. są jednocześnie zgodami na
rozpowszechnianie wizerunku małoletniego wskazanymi w art. 81 ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych.
6. Osoba wyrażająca zgodę, otrzymuje
klauzulę informacyjną o zasadach przetwarzania danych osobowych w postaci
wizerunku małoletniego oraz jest informowana przez osobę reprezentującą
administratora danych osobowych o przysługujących prawach, w tym prawie do
wycofania zgody oraz innych, zgodnie z RODO.
7. Jeżeli wizerunek małoletniego
stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna
impreza, zgoda rodziców/opiekunów prawnych lub małoletniego powyżej 16 roku
życia na utrwalanie wizerunku nie jest wymagana. Zabrania się umieszczania
informacji pozwalających ustalić tożsamość osób ujętych na zdjęciu lub innej
formie publikacji.
8. Członkowi stowarzyszenia,
wolontariuszowi, pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów
utrwalania wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu
małoletniego) na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna
prawnego małoletniego.
9. Niedopuszczalne jest podanie
przedstawicielom mediów oraz innym osobom danych kontaktowych do opiekuna
małoletniego – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
10. W przypadku utrwalania wizerunku małoletnich
na imprezach „otwartych”, wymagana jest zgoda, jak w pkt. 3 i 4.
11. Stowarzyszenie może za zgodą Prezesa
lub/i Kierownika poradni wykorzystać w celach szkoleniowych lub edukacyjnych
utrwalony materiał z udziałem małoletnich tylko z zachowaniem ich anonimowości
oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.
5. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich.
1. W stowarzyszeniu wdrożono Politykę
ochrony danych osobowych osób fizycznych (członków, wolontariuszy, pracowników,
podopiecznych) oraz powołano administratora ochrony danych.
2. Dokumentacja RODO została
opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.)
oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych z uwzględnieniem
zasad:
a. zasady zgodności z prawem,
rzetelności i przejrzystości;
b. zasady ograniczenia celu
przetwarzania danych;
c. zasada minimalizacji danych;
d. zasada prawidłowości danych;
e. zasady ograniczenia przechowania
danych;
f. zasady integralności i poufności
danych;
g. zasady rozliczalności.
3. Osoby upoważnione do przetwarzania
danych osobowych członków, wolontariuszy, pracowników, małoletnich
podopiecznych i rodziców/opiekunów prawnych, posiadają upoważnienie do ich
przetwarzania na podstawie RODO.
4. Każdy członek, wolontariusz, pracownik
posiadający dostęp do danych osobowych złożył pisemne oświadczenie o znajomości
Polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych pod rygorem
odpowiedzialności karnej i zobowiązanie do jej przestrzegania pod rygorem
odpowiedzialności karnej.
5. Zarząd stowarzyszenia wdrożył
odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia bezpieczeństwa
przetwarzania danych osobowych.
6. Dane osobowe małoletnich
zarejestrowane w formie pisemnej i elektronicznej są przechowywane z
ograniczonym dostępem do pomieszczeń i zabezpieczone.
7. W stowarzyszeniu wdrożono
odpowiednią procedurę postępowania na wypadek wystąpienia naruszenia ochrony
danych osobowych.
Rozdział 4
Zasady i procedury podejmowania interwencji w przypadku
podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub/i przemocy domowej.
W ramach organizowania profilaktyki
przeciwdziałania przemocy i krzywdzenia małoletnich, stowarzyszenie
współpracuje z instytucjami zewnętrznymi, w tym z policją, prokuraturą i sądem
a także miejskimi i gminnymi ośrodkami pomocy społecznej.
1. Zasady i procedury podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub/i stosowania przemocy domowej.
1.1. Zasady
ogólne.
Każdy członek, wolontariusz, pracownik
stowarzyszenia w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa wobec
podopiecznego lub jego krzywdzenia jest zobowiązany podjąć działania
zapewniające małoletniemu pomoc i bezpieczeństwo. W sytuacji zagrożenia życia i
zdrowia dziecka, działania mają zostać podjęte w trybie natychmiastowym, tzn.
niezwłocznie po przyjęciu zgłoszenia.
Prezes Stowarzyszenia:
1. W porozumieniu z Kierownikiem poradni
występuje do sądu rodzinnego, prokuratury, policji lub ośrodka pomocy
społecznej z zawiadomieniem o zagrożeniu
dziecka krzywdzeniem bądź przestępstwem.
2. Podpisuje wszystkie pisma
wychodzące na zewnątrz w sprawach krzywdzenia dzieci.
3. Określa zasady prowadzenia
dokumentacji i jej archiwizowania.
4. Wydaje upoważnienia do dostępu do
danych osobowych osobom biorącym udział w rozpoznawaniu przemocy domowej.
Kierownik poradni:
1. W porozumieniu z Prezesem występuje
do sądu rodzinnego, prokuratury, policji lub ośrodka pomocy społecznej z zawiadomieniem o zagrożeniu dziecka
krzywdzeniem bądź przestępstwem.
2. Podpisuje wszystkie pisma
wychodzące na zewnątrz w sprawach krzywdzenia dzieci.
3. Zwołuje zebranie kadry w celu oceny
ryzyka zagrożenia przemocą domową – odrębne dla każdej sprawy.
4. Organizuje pomoc
psychologiczno-pedagogiczną dla osoby doznającej przemocy.
5. W porozumieniu z Prezesem określa
zasady prowadzenia dokumentacji i jej archiwizowania.
Pracownik i wolontariusz sprawujący bezpośredni
nadzór nad nieletnim:
1. Udziela bezpośredniej pomocy
małoletniemu - jeśli zagrożone jest jego zdrowie lub życie.
2. Zbiera informacje o małoletnim w
celu wstępnego zdiagnozowania jego sytuacji, w szczególności o tzw. czynnikach
ryzyka, ponadto dane świadczące o przemocy lub wykluczające ją, kto jest
sprawcą krzywdzenia i w jakiej relacji pozostaje z dzieckiem, jak często i od
jak dawna dziecko jest krzywdzone, informacje o zachowaniach pozostałych
członków rodziny wobec dziecka, relacjach, jakie ma dziecko z osobą rodzica
niekrzywdzącego, o osobach wspierających je, informacje o innych czynnikach
towarzyszących przemocy (np. uzależnieniu od alkoholu rodziców). Dane te
pozyskuje od:
a. pozostałych pracowników, stażystów
i członków stowarzyszenia;
b. samego dziecka;
c. rodziców/opiekunów prawnych
dziecka.
3. Współpracuje z Prezesem, Kierownikiem
poradni i pozostałymi pracownikami w zakresie czynności interwencyjnych:
a. informuje Prezesa stowarzyszenia i Kierownika
poradni o każdym przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie, gdy dobro dziecka
jest zagrożone, bądź istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa;
b. gromadzi i przetrzymuje wszelką
dokumentację.
4. Jeśli istnieje konieczność
konsultacji, zgłasza Kierownikowi poradni potrzebę zwołania spotkania kadry i obowiązkowo
w nim uczestniczy.
5. Współpracuje ze specjalistami – z
poradni specjalistycznych, do których kierowany jest małoletni lub jego
rodzice.
6. Informuje rodziców/opiekunów
prawnych o podjętych działaniach na rzecz dziecka, podjętych przez zespół pracowników decyzjach i
propozycjach działań dla rodzica/opiekuna.
7. Prowadzi dokumentację z
prowadzonych działań i udzielanej pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla każdego nieletniego odrębnie.
Pracownicy obsługi, administracji.
1. Kontaktują się z Kierownikiem
poradni, starając się skutecznie przekazać informacje o swoich podejrzeniach i
obserwacjach.
2. W każdej możliwej sytuacji
obserwują zachowanie małoletniego i niosą mu pomoc.
3. W sytuacjach zagrożenia dziecka
chronią go przed kontaktem z osobą stosującą przemoc.
4. Zwracają szczególną uwagę na stan
trzeźwości, stopień pobudzenia osób dorosłych będących w towarzystwie
małoletniego.
1.2. Procedury
podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego w
domu rodzinnym:
2.Jeśli
członek stowarzyszenia, wolontariusz, pracownik uzna, iż zachowanie
rodzica/opiekuna lub innej dorosłej osoby zamieszkującej z małoletnim ma znamiona przestępstwa na tle seksualnym lub zagraża
w sposób bezpośredni jego życiu lub
zdrowiu, członek, wolontariusz, pracownik, niezwłocznie informuje o tym
fakcie Kierownika poradni. W trybie natychmiastowym podejmowane są czynności
zgłoszenia możliwości popełnienia przestępstwa do prokuratury/lub na policję.
Pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnim sporządza notatkę, a następnie sporządza zgłoszenie na do organów
ścigania o możliwość popełnienia przestępstwa. Pracownik sprawujący bezpośredni
nadzór nad małoletnim podejmuje czynności zabezpieczające bezpieczeństwo dziecka,
np. poprzez wezwanie rodzica/opiekuna lub innego dorosłego członka rodziny,
mogącego zagwarantować opiekę i bezpieczeństwo małoletniemu.
3. Jeśli członek, wolontariusz,
pracownik pozyska informację od małoletniego o zaniedbaniach mających
wpływ na jego prawidłowy rozwój, poczucie bezpieczeństwa lub rodzic/opiekun jest niewydolny wychowawczo, zgłasza informację
Kierownikowi poradni. Kierownik wraz z pracownikiem mającym bezpośredni nadzór nad
małoletnim ustalają plan działania, organizują spotkanie z rodzicami/opiekunami
w celu zaproponowania rozwiązań oraz
skorzystania z odpowiednich form pomocy wyspecjalizowanych instytucji
zewnętrznych.
Jeśli pomimo wskazanych
rodzicom/opiekunom rozwiązań, sytuacja dziecka nie ulega poprawie, pracownik
sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnim, sporządza notatkę a następnie
sporządza wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego.
3. Podczas rozpoznawania sytuacji
przemocy wobec małoletnich istotne jest:
1. Uważne wysłuchanie małoletniego –
bez obecności opiekunów;
2. Przeprowadzenie rozmowy na temat
sytuacji krzywdzenia (konkretne fakty dotyczące form przemocy, częstotliwości, nasilenia, poczucia
zagrożenia);
3. Ustalenie, czy są osoby, które
także zauważają symptomy krzywdzenia oraz czy osoba krzywdzona komukolwiek o
tym powiedziała.
4. W razie konieczności podjęcie
działań w kierunku odizolowania osoby krzywdzonej od sprawcy przemocy.
5. Podczas rozpoznawania sytuacji
przemocy wobec dziecka należy unikać błędów, którymi mogą być:
a. niewysłuchanie takiego
małoletniego;
b. bagatelizowanie skarg;
c. umniejszanie doznanej krzywdy;
d. niedawanie wiary;
e. przyjmowanie, że zdarzenie nie
miało miejsca wyłącznie na podstawie wyjaśnień rodziców/opiekunów;
f. pomijanie lub zniekształcanie
procedur postępowania obowiązujących w stowarzyszeniu.
1.3. Procedury podejmowanych interwencji w przypadku
podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez rówieśnika/ innego małoletniego.
W każdym przypadku ujawnienia lub
podejrzenia wystąpienia zjawiska przemocy wobec małoletniego ze strony
rówieśników/ innych małoletnich w
sytuacji zagrożenia dobra dziecka, zagrożenia zdrowia i życia, należy
niezwłocznie:
1. Ustalenie okoliczności zdarzenia,
zebranie informacji o okolicznościach sytuacji mających znamiona przemocy;
4.
Objęcie pomocą poszkodowanego małoletniego oraz wskazanie rodzicom/opiekunom
możliwości skorzystania ze wsparcia psychologicznego;
5. Jeśli zdarzenie miało miejsce na
terenie stowarzyszenia lub podczas organizowanych wyjść poza siedzibą
stowarzyszenia, podjęcie działań wobec osób stosujących przemoc, w tym
zastosowania środków dyscyplinujących zgodnie z obowiązującym regulaminem
stowarzyszenia i rodzajem przewinienia;
6. Powiadomienie policji, gdy zdarzenie
miało poważną wagę, zostało złamane prawo lub sprawca nie jest nikomu znany.
7. Pracownik sprawujący bezpośredni
nadzór nad małoletnimi sporządza notatkę i w sytuacji uzasadnionej organizuje
spotkanie z rodzicem/opiekunem będącym wsparciem dla dziecka, a także upewnia
się, że dziecko pozostanie bezpieczne i odseparowane od sprawcy.
1.4. Procedury
podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego w
stowarzyszeniu (członkowie, wolontariusze, pracownicy, osoby z innych
organizacji/firm współpracujących).
1. Jeśli członek, wolontariusz,
pracownik podejrzewa, że małoletni
doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub
zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia podopiecznemu bezpiecznego
miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Osoba ta jest
jednocześnie zobowiązana do zawiadomienia policji pod nr 997 lub alarmowy nr
112. W przypadku zawiadomienia telefonicznego osoba podejmująca interwencję
zobowiązana jest podać swoje dane, dane małoletniego oraz dane osoby
podejrzanej o krzywdzenie małoletniego, a także najważniejsze informacje na
temat zdarzenia.
2. Jeśli członek, wolontariusz,
pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej
lub psychicznej od innego członka, wolontariusza, pracownika (np. popychanie,
klapsy, poniżanie, ośmieszanie inne), zobowiązany jest do zadbania o
bezpieczeństwo małoletniego i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie
powinien zawiadomić Kierownika poradni, aby ten mógł podjąć odpowiednie kroki.
3. Poinformowanie o sytuacji rodziców/opiekunów
małoletniego;
4. Objęcie pomocą poszkodowanego
małoletniego lub/i wskazanie rodzicom/opiekunom
możliwości skorzystania ze wsparcia psychologicznego;
2. Procedury
dotyczące składania zawiadomień o podejrzeniu krzywdzenia, popełnienia przestępstwa na szkodę
małoletniego, przemocy domowej (sąd rodzinny, policja,
prokuratura, ośrodek pomocy społecznej)
1. Procedura zakłada powiadomienie
odpowiednich organów/instytucji o krzywdzeniu dziecka. Procedury postępowania
zostały ujęte w Załączniku nr 3
i zgodnie z ich treścią podejmuje się
następujące działania:
a. w sytuacji zagrożenia dobra
dziecka, złożenie wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny;
b. w sytuacji podejrzenia popełnienia
przestępstwa (bezpośrednia przemoc, przestępstwa na tle seksualnym,
porzucenie), zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa na policję/lub
do prokuratury pisemnie lub telefonicznie;
c. w sytuacjach, gdy nieletni jest
świadkiem przemocy domowej lub/i wobec nieletniego stosowana jest przemoc
fizyczna i psychiczna zagrażająca zdrowiu, zgłoszenie informacji do ośrodka pomocy
społecznej lub na policję w celu wszczęcia postępowania procedury „Niebieskiej
karty”.
„Niebieska Karta” zakłada podjęcie
działań w przypadku uzyskania informacji o przemocy domowej lub o stosowaniu
bezpośredniej przemocy wobec dziecka przez rodziców/opiekunów lub innych
bliskich będących w otoczeniu dziecka.
2. W przypadku powzięcia informacji o
stosowaniu wobec dziecka przemocy, informacja składana jest bezpośrednio na
policji.
3. W przypadku powzięcia informacji,
że dziecko jest świadkiem przemocy domowej, stowarzyszenie zgłasza zaistniałą
sytuację ośrodkowi opieki społecznej.
3. Procedury
postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia cyfrowego.
1.
Ustalenie okoliczności zdarzenia;
2.
Zabezpieczenie dowodów o ile jest to możliwe;
2.
Poinformowanie o sytuacji rodziców/opiekunów małoletnich (zarówno sprawcy jak i
ofiary), ustalenie z rodzicami dalszego postępowania mającego na celu wsparcie
pokrzywdzonego dziecka;
4.
Objęcie pomocą poszkodowanego małoletniego lub/i wskazanie rodzicom/opiekunom możliwości
skorzystania ze wsparcia psychologicznego;
5.
Podjęcie działań wobec osób stosujących cyberprzemoc, w tym zastosowania
środków dyscyplinujących zgodnie z obowiązującym regulaminem stowarzyszenia i
rodzajem przewinienia, jeśli sytuacja miała miejsce podczas zajęć realizowanych
w stowarzyszeniu lub podczas zajęć poza
siedzibą;
6.
Powiadomienie policji, gdy zdarzenie jest poważne, zostało złamane prawo lub
sprawca nie jest nikomu znany.
7.
Pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnimi sporządza notatkę z
przeprowadzonej interwencji, informuje o zdarzeniu Kierownika poradni, który w sprawie toczącego się postępowania
współpracuje z innymi instytucjami (sądem, policją, prokuraturą itp.)
Rozdział
5
Przygotowanie
i wdrażanie standardów, prowadzenie niezbędnej dokumentacji.
1. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
1. Przegląd Standardów prowadzić
będzie kierownik Poradni na zlecenie Prezesa, zgodnie z częstotliwością
określoną w ustawie – przynajmniej raz na 2 lata.
2. Kierownik Poradni dokonuje także
oceny Standardów w celu zapewnienia ich ewentualnego dostosowania do aktualnych
potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
3. Kierownik wraz z zespołem
pracowników sporządza protokół z przeglądu i oceny Standardów, w którym
zamieszcza również wnioski z przeprowadzonego przeglądu i oceny, o której mowa
w art. 22c ust. 6 ustawy.
4. W przypadku potrzeby aktualizacji
Standardów, Prezes powołuje zespół, który wprowadza zmiany w Standardach,
rekomendowane w protokole, o którym mowa w ust.3.
5. Z zaktualizowanymi Standardami
zapoznawani są członkowie stowarzyszenia, pracownicy, wolontariusze, małoletni
i rodzice/opiekunowie, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszych
Standardach.
6. Zaktualizowane Standardy
udostępniane są także na stronie internetowej stowarzyszenia.
2. Przygotowanie członków, wolontariuszy, pracowników stowarzyszenia do stosowania
standardów, udoskonalanie standardów oraz dokumentowanie szkoleń w zakresie ich
stosowania.
1. Ustala się, że osobą odpowiedzialną
za przygotowanie do stosowania Standardów przez członków stowarzyszenia jest
Prezes stowarzyszenia.
2. Członkowie stowarzyszenia będą
zapoznawani ze Standardami podczas otwartego posiedzenia Zarządu, a o ich
wdrożeniu poinformowani korespondencyjnie wraz ze wskazaniem dostępności do
dokumentów Standardów.
3. Posiedzenia są protokołowane
zgodnie z zasadami protokołowania posiedzeń Zarządu.
4. Wszyscy rodzice/opiekunowie
małoletnich korzystających z usług stowarzyszenia zostają poinformowani o
obowiązujących Standardach, a po zapoznaniu się z ich treścią podpisują
stosowne oświadczenie. Oświadczenia przechowywane są w dokumentacji
stowarzyszenia. Załącznik Nr 4.
5. Rodzice/opiekunowie zgodnie z
treścią oświadczenia zobowiązani są do zapoznania małoletniego z treścią
Standardów.
6. Każdy małoletni, korzystający z
oferty stowarzyszenia, zostaje poinformowany o Standardach i zasadach ich
stosowania przez pracownika sprawującego bezpośredni nadzór nad małoletnim.
7. Po zapoznaniu się ze Standardami i
zasadami ich stosowania, każdy członek, wolontariusz, pracownik podpisuje
imienne oświadczenie, które przechowywane jest w dokumentacji stowarzyszenia.
1. Pracownik odpowiedzialny za
bezpośredni nadzór nad małoletnim zapoznaje rodziców/opiekunów prawnych i małoletniego ze Standardami:
a. podczas spotkań indywidualnych z
rodzicami;
b. przez stronę internetową.
4. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie
zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
1. Osoby odpowiedzialne za
przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu:
a. Prezes;
b. kierownik Poradni;
c. członek stowarzyszenia, wolontariusz,
pracownik sprawujący bezpośrednią opiekę nad małoletnim.
2. Osobami odpowiedzialnymi za
udzielanie wsparcia małoletniemu są:
a. członek Stowarzyszenia, wolontariusz,
pracownik sprawujący bezpośrednią opiekę nad małoletnim;
b. Prezes i członkowie Zarządu.
5. Sposób dokumentowania i zasady
przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających
dobru małoletniego.
1. Dokumentowanie zgłoszonych
incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:
a. Rejestr spraw zgłaszanych i
rozpatrywanych w związku z krzywdzeniem małoletnich/Karta Interwencji; Załącznik nr 5
b. indywidualna karta procesu, w
przypadku małoletnich korzystających z pomocy Poradni
c. dokumentacja potwierdzająca
zgłoszenia do uprawnionych organów zewnętrznych.
2. Dostęp do dokumentacji mają
wyłącznie osoby uprawnione, które zobowiązane są do zachowania w tajemnicy
posiadanych informacji.
3. Udostępnianie
dokumentacji/informacji w sprawie nieletniego w stosunku do którego istnieje
uzasadnione podejrzenie jego krzywdzenia, odbywa się zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa.
Dokument
przyjęto dnia 24.06.2024 r.
Uchwałą 7/06/PZ/2024
Podpis osoby upoważnionej: Agnieszka Słowik
Do SOM dołączono następujące dokumenty:
1.
Załącznik nr 1, Oświadczenie o niekaralności.
2.
Załącznik nr 2, Oświadczenie w sprawie zapoznania się
z zasadami.
3.
Załącznik nr 3, Schemat interwencji.
4.
Załącznik nr 4, Oświadczenie rodziców/opiekunów
małoletniego.
5.
Załącznik Nr 5, Karta interwencji.