Standardy Ochrony Małoletnich

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH TORUŃSKIEGO STOWARZYSZENIA RODZIN "POWRÓT Z U"

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 13 maja 2016 r o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023r., poz. 31) tak zwane Standardy Ochrony Małoletnich.

Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) - art. 22b, art. 22c.

Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) - art. 7 pkt 6.

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) - art. 2 pkt 1-8, art. 99 pkt 4, art. 26.

Ustawa z 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) art. 266 § 1 i 2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 20161679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95146/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870)

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781)

Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 nr 120, poz. 526) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138, 1375 z późn. zm.

 

 

Dokument przyjęty uchwałą Zarządu Nr 7/06/PZ/2024 w dniu 24.06.2024 r.

Spis treści

Rozdział 1 – Informacje Ogólne

1. Wprowadzenie

2. Słowniczek pojęć

Rozdział 2 – Standardy ochrony małoletnich i ich wskaźniki.

Rozdział 3 – Zasady ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w Toruńskim Stowarzyszeniu Rodzin „Powrót z U”

1. Zasady przyjmowania członków, wolontariuszy, zatrudniania pracowników oraz dopuszczania do kontaktu innych osób z małoletnimi.

2. Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim członków, wolontariuszy, pracowników Toruńskiego Stowarzyszenia Rodzin „Powrót z U”

3. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony

małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.

4. Zasady ochrony wizerunku małoletnich.

5. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich.

Rozdział 4 – Zasady i procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub/i przemocy domowej.

1. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub/i przemocy domowej.

1.1. Zasady ogólne.

1.2. Procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego w domu rodzinnym.

1.3. Procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez rówieśnika/innego małoletniego.

1.4. Procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego w stowarzyszeniu (członkowie, wolontariusze, pracownicy, osoby z innych organizacji/firm współpracujących).

2. Procedury dotyczące składania zawiadomień o podejrzeniu krzywdzenia,  popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego , przemocy domowej (sąd rodzinny, policja, prokuratura, ośrodek pomocy społecznej)

3. Procedury postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia cyfrowego

Rozdział 5. Przygotowanie i wdrażanie standardów, prowadzenie niezbędnej dokumentacji.

1. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.

2. Przygotowanie członków, pracowników, wolontariuszy stowarzyszenia do stosowania standardów, udoskonalanie standardów, oraz dokumentowanie szkoleń w zakresie ich stosowania.

3. Zasady i sposób udostępniania rodzicom/opiekunom oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

4. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

5. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

 

Rozdział 1

Informacje ogólne

 

1. WPROWADZENIE

„Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony młodzieży przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich.

W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich” przyjęto następujące główne założenia:

a) W stowarzyszeniu nie będą zatrudniani pracownicy oraz przyjmowani członkowie mogący zagrażać bezpieczeństwu małoletnich;

b) Wszyscy członkowie i pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletnich oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że są oni ofiarami przemocy w stowarzyszeniu lub przemocy domowej;

c) Podejmowane w stowarzyszeniu postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka oraz bezpieczeństwa danych osobowych;

d) Małoletni wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych i czynią to mając świadomość skuteczności podejmowanych w stowarzyszeniu działań;

e) Rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.

Ponadto przyjęto, że:

a) Prowadzone w stowarzyszeniu postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich jest zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę;

b) Działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.

Uwzględniając powyższe założenia, niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona wszystkich osób małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w stowarzyszeniu.

 

2. SŁOWNICZEK POJĘĆ

Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” jest mowa o:

1) Małoletnim – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;

2) Członku stowarzyszenia – należy przez to rozumieć każdą osobę, która wypełniła deklarację na członka stowarzyszenia i została przyjęta w ich poczet bez względu na formę współpracy, w tym:  wolontariusza lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z małoletnimi;

3) Prezesie – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zarządu oraz Vice-Przewodniczącego Zarządu Toruńskiego Stowarzyszenia Rodzin „Powrót z U”;

4) Kierowniku poradni - dotyczy bezpośrednio osoby pełniącej funkcję kierownika Poradni Profilaktyczno-Społecznej stowarzyszenia, sprawującej nadzór organizacyjny i merytoryczny nad jej pracownikami i zadaniami tejże poradni;

5) Pracowniku – należy rozumieć wszystkie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, umowy -zlecenie oraz umowy kontraktowej, a także inne osoby mające kontakt z małoletnim będącymi pracownikami firm i instytucji zewnętrznych wykonujących usługi na rzecz stowarzyszenia;

6) Rodzicu – należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego małoletniego, który pozostaje pod jego władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka;

7) Opiekunie prawnym małoletniego – należy przez to rozumieć osobę, która ma za zadanie zastąpić dziecku rodziców, a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki. Jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawnych w imieniu dziecka i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe;

8) Przemocy fizycznej – należy przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała małoletniego, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.;

9) Przemocy seksualnej – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą lub innego małoletniego rówieśnika.

Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowań bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).

10) Przemocy psychicznej – należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u małoletniego poczucie, że jest nic niewarty, zły, niekochany, niechciany, zagrożony i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych;

11) Cyberprzemocy – należy przez to rozumieć stosowanie przemocy poprzez prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego tj.: sms, email, witryny internetowe, portale społecznościowe, fora dyskusyjne;

12) Zaniechaniu – należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia, nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i trudności w rozwoju;

13) Przemocy domowej – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą;

14) Osobie stosującej przemoc domową – należy przez to rozumieć pełnoletniego, który dopuszcza się przemocy domowej;

15) Świadku przemocy domowej – należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej;

 

Rozdział 2

Standardy ochrony małoletnich i ich wskaźniki

Standard I.

Małoletni, ich rodzice/opiekunowie prawni korzystający z usług stowarzyszenia, członkowie stowarzyszenia, wolontariusze i pracownicy znają przyjęte „Standardy ochrony małoletnich Toruńskiego Stowarzyszenia Rodzin Powrót z U”, a dokument jest dostępny i upowszechniony.

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Dokument „Standardy ochrony małoletnich” został opracowany, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606)

2. Prezes oraz Kierownik poradni określa organizację, stosowanie i dokumentowanie działań podejmowanych w ramach procedur określonych w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich”.

3. Zapoznano z nim członków, wolontariuszy, pracowników, rodziców/prawnych opiekunów oraz małoletnich korzystających z usług stowarzyszenia.

4. Dokument jest udostępniony:

a. na stronie internetowej stowarzyszenia http://powrotzutorun.blogspot.com ;

b. w holu głównym stowarzyszenia przy ul. Jęczmiennej 10, lok. 8, tablica informacyjna

c. w siedzibie/biurze stowarzyszenia przy ul. Jęczmiennej 10, lok. 8

Standard II.

Członkowie stowarzyszenia, wolontariusze oraz pracownicy współtworzą i gwarantują dziecku bezpieczne oraz przyjazne środowisko w stowarzyszeniu, jak i podczas imprez i przedsięwzięć organizowanych w siedzibie stowarzyszenia a także poza nią.

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Członkowie, wolontariusze i pracownicy stowarzyszenia są angażowani i zatrudniani do realizacji zadań statutowych stowarzyszenia po wcześniejszej weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz na podstawie złożonych oświadczeń o niekaralności. W uzasadnionych sytuacjach  weryfikacja następuje przez Krajowy Rejestr Karny.

2. Członkowie, wolontariusze i pracownicy  stowarzyszenia są świadomi swoich praw oraz odpowiedzialności prawnej ciążącej na nich za nieprzestrzeganie standardów ochrony małoletnich.

3. Szkolenia członków stowarzyszenia, wolontariuszy i pracowników w zakresie bezpieczeństwa małoletnich prowadzone są według potrzeb.

4. W stowarzyszeniu prowadzona jest systematyczna edukacja wszystkich członków, wolontariuszy i pracowników z zakresu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, a w szczególności:

a) Rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich;

b) Procedur interwencji w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, a także posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;

c) Dokumentowania podejmowanych działań związanych z ochroną małoletnich;

d) Znajomości praw dziecka, praw człowieka oraz zasad bezpiecznego przetwarzania udostępnionych danych osobowych;

e) Procedury „Niebieskiej Karty”;

f) Bezpieczeństwa relacji wszystkich członków, wolontariuszy i pracowników stowarzyszenia z małoletnimi, uwzględniającego wiedzę o zachowaniach pożądanych i niedozwolonych w kontaktach z małoletnimi;

5. W stowarzyszeniu prowadzi się diagnozę czynników ryzyka i czynników chroniących poczucie bezpieczeństwa małoletnich, a w szczególności w obszarach:

a) Relacji między członkami, wolontariuszami i pracownikami stowarzyszenia a małoletnimi;

b) Relacji między małoletnimi w kontaktach rówieśniczych;

c) Poczucia bezpieczeństwa psychofizycznego, z uwzględnieniem zagrożeń środowiskowych;

d) Środowiska kształcenia (poszanowanie odmienności, równości i sprawiedliwości w przestrzeganiu zasad i regulaminów stowarzyszenia, podmiotowe traktowanie małoletnich).

Standard III.

Stowarzyszenie w ramach pracy Poradni Profilaktyczno-Społecznej  oferuje rodzicom/ opiekunom prawnym informacje oraz edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ich ochrony przed krzywdzeniem i wykorzystywaniem.

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Wszyscy rodzice/opiekunowie prawni mają dostęp do obowiązujących w stowarzyszeniu „Standardów ochrony małoletnich” oraz znają procedury zgłaszania zagrożeń.

2. Dane kontaktowe placówek zapewniających pomoc i opiekę małoletnim i rodzicom w trudnych sytuacjach życiowych znajdują się na:

a) holu głównym stowarzyszenia przy ul. Jęczmiennej 10, lok. 8, tablica informacyjna

b) na stronie internetowej stowarzyszenia http://powrotzutorun.blogspot.com w zakładce „Standardy Ochrony Małoletnich”

3. Stowarzyszenie uzyskuje od rodziców/opiekunów prawnych małoletnich informacje zwrotne na temat realizacji „Standardów ochrony małoletnich” w ramach działań stowarzyszenia.

Standard IV.

Stowarzyszenie zapewnia małoletnim równe traktowanie oraz przestrzeganie ich praw.

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Stowarzyszenie oferuje małoletnim edukację w zakresie praw dziecka, człowieka, małoletniego oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.

2. Małoletni zostali poinformowani, do kogo mogą się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.

3. Na stronie internetowej stowarzyszenia http://powrotzutorun.blogspot.com w zakładce  „Standardy ochrony małoletnich” dostępny jest link https://www.standardy.fdds.pl,  gdzie udostępnione są małoletnim  materiały edukacyjne w zakresie:

·         praw dziecka;

·         ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym;

·         zasad bezpieczeństwa w Internecie.

Standard V.

Organizacja działań na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, które zapewniają skuteczną ochronę małoletniemu.

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Precyzyjnie określono procedury interwencji członków stowarzyszenia, wolontariuszy i pracowników w sytuacjach krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, tj.

a) przemocy rówieśniczej;

b) przemocy domowej;

c) niedozwolonych zachowań personelu wobec małoletnich;

d) cyberprzemocy.

2. Postępowanie w sytuacji krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego nie może naruszać jego godności, wolności, prawa do prywatności oraz nie może powodować szkody na jego zdrowiu psychicznym lub fizycznym (poczucie krzywdy, poniżenia, zagrożenia, wstydu).

3. W stowarzyszeniu ustalone są zasady wsparcia małoletniego po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.

4. W stowarzyszeniu wskazano osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego lub /i prokuratury, policji , instytucji pomocy społecznej odpowiedzialnej za wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”.

5. Wszyscy członkowie, wolontariusze i pracownicy stowarzyszenia, którzy powezmą informację o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, przekazują ją organowi zarządzającemu stowarzyszeniem tj. Prezesowi i/lub Kierownikowi poradni.

6. Podmioty postępowania przestrzegają Polityki Bezpieczeństwa Przetwarzania Danych Osobowych obowiązującą w stowarzyszeniu (RODO), dostępną na stronie internetowej stowarzyszenia http://powrotzutorun.blogspot.com w zakładce „Polityka bezpieczeństwa” .

Standard VI.

W stowarzyszeniu wzmacniane jest poczucie bezpieczeństwa małoletnich podopiecznych w obszarze relacji społecznych oraz ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.

Wskaźniki realizacji standardu:

1. W stowarzyszeniu opracowano zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem.

2. W stowarzyszeniu określono wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi w relacjach rówieśniczych.

3. W stowarzyszeniu opracowano i wdrożono procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w sytuacjach:

a.      przemocy fizycznej;

b.      przemocy psychicznej;

c.       zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu dziecka, wynikających z zaniedbań rodziców/opiekunów prawnych dziecka;

d.      przemocy domowej;

e.      przemocy na tle seksualnym;

f.        cyberprzemocy.

4. Określono procedurę zgłaszania sytuacji przemocy domowej instytucjom i organom  do tego powołanym (policja, ośrodek pomocy społecznej) w celu podjęcia działań uruchomienia procedury w ramach „Niebieskiej Karty”.

 

Rozdział 3

Zasady ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w Toruńskim Stowarzyszeniu Rodzin „Powrót z U”

 

1. Zasady przyjmowania członków, wolontariuszy, zatrudniania pracowników oraz dopuszczania do kontaktu innych osób z małoletnimi.

Przed przyjęciem w poczet członków, wolontariuszy, zatrudniania pracowników, Prezes lub/i Kierownik poradni niezależnie od terminu ich trwania, uzyskuje informacje:

1. W przypadku dopuszczenia członka stowarzyszenia, wolontariusza, pracownika do kontaktu z małoletnimi i opieki nad nimi uzyskuje informacje z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z Krajowego Rejestru Karnego.

2. Członkowie stowarzyszenia, wolontariusze, pracownicy składają pisemne oświadczenie o spełnianiu warunku:  Załącznik nr 1.

a) posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych;

b) braku  toczącego  się  przeciwko  kandydatowi  postępowania  karnego, karno-skarbowego lub postępowania dyscyplinarnego.

3. Informacje, o których mowa w pkt. 1 – 2,  Prezes stowarzyszenia lub/i Kierownik poradni stowarzyszenia załącza do akt osobowych.

4. Członkowie stowarzyszenia, wolontariusze oraz pracownicy przed rozpoczęciem pracy lub dopuszczeniem do kontaktu z małoletnimi są zobowiązani do zapoznania się z:

a) Statutem stowarzyszenia;

b) Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w stowarzyszeniu;

c) Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych;

d) Procedurami obowiązującymi w stowarzyszeniu.

5. Potwierdzenie  zapoznania  się  z  w/w  dokumentami oraz oświadczenia o zobowiązaniu się do ich przestrzegania, które składane jest w formie pisemnej i umieszczone w aktach osobowych:  Załącznik nr 2.

 

2. Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim członków, wolontariuszy, pracowników Toruńskiego Stowarzyszenia Rodzin „Powrót z U”

2.1.  Zasady ogólne:

Członkowie, wolontariusze i pracownicy dbają o bezpieczeństwo małoletnich podczas pobytu w stowarzyszeniu, podczas imprez i spotkań współorganizowanych przez stowarzyszenie.

2.2. Zasady komunikacji członków stowarzyszenia, wolontariuszy  i pracowników z małoletnimi.

Komunikacja budująca dobre relacje z małoletnim.

Członkowie stowarzyszenia, wolontariusze i pracownicy:

1. W komunikacji z małoletnimi zachowują spokój, cierpliwość i szacunek. Okazują też zrozumienie dla trudności i problemów małoletnich.

2. Reagują wg. zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki, uwzględniając procedury bezpieczeństwa, na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa małoletnich oraz na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich. Powtarzające się sytuacje zgłaszają do odpowiednich osób.

3. Dają małoletniemu prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach, do wyrażania własnego zdania zgodnie z zasadami dobrego wychowania oraz prawo do bycia wysłuchanym przez członka, wolontariusza, pracownika stowarzyszenia.

4. Komunikacja z małoletnimi prowadzona jest w sposób konstruktywny, budujący relacje, a nie hierarchię zależności oraz nieufność i wrogość.

5. Nie zawstydzają, nie upokarzają, nie lekceważą i nie obrażają małoletniego.

6. Starają się trudne sytuacje rozwiązywać podczas rozmów indywidualnych z małoletnim, unikają publicznego wytykania błędów, nie wyzywają, nie wyśmiewają. 

7. Nie grożą małoletniemu, wyrażają dezaprobatę wobec jego zachowania w sposób nieuwłaczający godności i poczuciu jego własnej wartości. 

8. Słuchają uważnie małoletniego, udzielają mu odpowiedzi adekwatnych do danej sytuacji. W relacjach z małoletnim stosują zasady pozytywnej komunikacji: aktywne słuchanie i komunikat „JA”.

9. Stosują zasady konstruktywnej krytyki wobec, np. niewłaściwego zachowania małoletniego, tj. krytykują małoletniego w taki sposób, aby nie czuł się zraniony, zmuszony do obrony czy do kontrataku. Krytyce podlega zachowanie a nie osoba.

10. W sytuacji wymagającej interwencji wobec małoletniego mówią wyraźnie, starają się utrzymać spokojny ton głosu. Utrzymują z małoletnim kontakt wzrokowy. W czasie rozmowy znajdują się blisko drugiej osoby, ale nie naruszają jej przestrzeni osobistej.

Komunikacja z małoletnim służąca rozwiązywaniu konfliktów i utrzymywaniu świadomej dyscypliny.

Członkowie, wolontariusze i pracownicy stowarzyszenia:

1. W rozwiązywaniu konfliktów stosują następujące zasady konstruktywnej komunikacji:

a) nie oceniają;

b) nie uogólniają, nie interpretują;

c) stosują komunikaty „JA”;

d) oddzielają problem od osoby, wyrażają brak akceptacji dla zachowania a nie człowieka;

e) skupiają swoją uwagę na rozmówcy, koncentrują się na tym co mówi;

f) okazują rozmówcy szacunek;

g) upewniają się, czy dobrze rozumieją swojego rozmówcę;

h) wysłuchują małoletniego;

i) udzielają informacji zwrotnych.

2. W komunikacji z małoletnim podczas rozwiązywania konfliktów wystrzegają się:

a) osądzania, krytykowania, wyzywania, rozkazywania, oskarżania, grożenia, odwracania uwagi;

b) błędu nadmiernej generalizacji (zamiast mówić o konkretnych sytuacjach i konkretnych przyczynach irytacji, złości, przypisuje się pewne zdarzenia stałym cechom osoby);

c) niewłaściwego zrozumienia intencji małoletniego – partnera rozmowy;

d) niespójności komunikatu werbalnego z niewerbalnym.

3. W procesie rozwiązywania konfliktu dbają o komunikację dającą małoletniemu poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego, chroniącą go od poczucia, że rozwiązanie konfliktu jest dla niego krzywdzące i rodzi u małoletniego poczucie niesprawiedliwości, zlekceważenia czy odrzucenia.

4. Umiejętnie, w sposób konstruktywny uczestniczą w rozwiązywaniu konfliktów, stosując w zależności od potrzeb różne metody ich rozwiązywania, np. negocjacje, mediacje, arbitraż, facylitację.

5. Szybko reagują na problemy związane z dyscypliną małoletnich:

a. rozwiązują pojawiające się problemy z dyscypliną bezpośrednio po naruszeniu zasad przez

małoletnich;

b. nie podnoszą nadmiernie głosu i nie krzyczą, zwracają uwagę tym małoletnim, którzy łamią ustalony porządek;

c. wykazują empatię wobec małoletnich;

d. ustalają lub przypominają obowiązujące zasady – wyraźnie określając oczekiwania wobec zachowań małoletnich dotyczących różnych rodzajów ich aktywności (np. zabawy, dyskusji w grupie).

6. Konsekwencje w związku z niewłaściwym zachowaniem małoletnich stosuje rozważnie, w sposób uzasadniony i zrozumiały dla nich.

7. Upominając słownie, perswazyjnie, starają się opanować emocje, np. złość, zdenerwowanie.

8. Wyjaśniają małoletniemu, który został ukarany, z jakiego powodu zostały wyciągnięte konsekwencje. Komunikat przekazuje spokojnym tonem w sposób jasny, konkretny/ rzeczowy, wolny od stygmatyzowania małoletniego, nakierowany na ocenę zachowania małoletniego, a nie jego osoby.

9. Metody dyscyplinowania małoletnich  nie mogą naruszać godności i nietykalności osobistej małoletniego (zakaz stosowania kar fizycznych).

10. Wdrażając konsekwencje wobec małoletniego za naganne/niewłaściwe zachowania, członkowie, wolontariusze i pracownicy stowarzyszenia, równocześnie dostrzegają i nagradzają pozytywne zachowania małoletniego.

Zakaz stosowania przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie, w tym nawiązywania relacji o charakterze seksualnym.

Członkowie, wolontariusze i pracownicy stowarzyszenia:

1. Realizują kontakty z małoletnim  zgodnie z obowiązującym prawem, ustalonymi normami i zasadami. Wszyscy małoletni są sprawiedliwie traktowani. Nie dzielą ich i nie dyskryminują (ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności).

2. Nie wykorzystują wobec małoletnich relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

3. Nie stosują żadnej formy przemocy fizycznej wobec małoletniego, np. takiej jak:

a. zabieranie i niszczenie rzeczy;

b. bicie;

c. popychanie;

d. ograniczenie swobody ruchu;

e. bicie przedmiotami.

4. Nie stosują żadnej formy przemocy psychicznej wobec małoletniego, np. takiej jak:

a. izolowanie, pomijanie, obniżanie statusu małoletniego w grupie;

b. stygmatyzowanie małoletnich z powodu ich zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej;

c. wyszydzanie małoletnich, wyśmiewanie, ośmieszanie, poniżanie, wyzywanie, grożenie;

d. nadmierne, wygórowane wymagania personelu stowarzyszenia, zastraszanie małoletnich, obrażanie ich godności, stosowanie kar niewspółmiernych do przewinień;

e. agresywne wypowiedzi, komentarze i ataki na czatach, komunikatorach i forach internetowych;

f. cyberstalking – śledzenie w sieci poczynań podopiecznych i upublicznianie ich.

5. Nie stosują naruszających godność małoletniego wypowiedzi o podtekście seksualnym, nie nawiązują w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej, w tym:

a. komentarzy na temat ciała/wyglądu/ubioru z podtekstem seksualnym;

b. wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów, itp.;

c. nie piszą do małoletnich wulgarnych lub dwuznacznych smsów, e-maili;

d. nie publikują żadnych prywatnych zdjęć ani innych informacji o małoletnich i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych  bez ich zgody;

e. nie wdają się w prywatne rozmowy małoletnich w mediach społecznościowych, nie zamieszczają komentarzy i nie udostępniają zdjęć, które mogłyby małoletnim wyrządzić krzywdę.

6. Nie naruszają nietykalności osobistej małoletniego, nie zachowują się wobec niego w sposób niestosowny, dwuznaczny.

7. Informują małoletnich, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć w informacji zwrotnej i oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.

 

8. Podczas kontaktów zachowują szczególną ostrożność oraz takt wobec małoletnich, którzy doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania.

9. Przy rozmowie o charakterze indywidualnym, na życzenie małoletniego zapewniają obecność innej osoby dorosłej lub innej osoby wyznaczonej przez małoletniego.

Zasady nawiązywania kontaktu z małoletnimi w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych oraz w celach współpracy lub wychowawczych.

1. Małoletni jest traktowany podmiotowo.

2. Kontakt z małoletnim nie może być ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

3. Co do zasady kontakty z podopiecznymi, powinny one odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków członka, wolontariusza czy pracownika stowarzyszenia.

4. Członkowie, wolontariusze i pracownicy stowarzyszenia nie zapraszają małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, nie spotykają się z nimi prywatnie poza godzinami pracy.

5. Członkowie, wolontariusze i pracownicy stowarzyszenia w razie potrzeb nawiązują i utrzymują kontakty z małoletnimi w sposób gwarantujący bezpieczeństwo obydwu stron z zastosowaniem zasad zawartych w Standardach ochrony małoletnich.

6. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są osobami bliskimi dla członka lub pracownika stowarzyszenia) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich, ich rodziców/opiekunów prawnych.

2.3. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi, w szczególności działania niedozwolone.

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w relacjach rówieśniczych.

1. Małoletni mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku, także w stowarzyszeniu i podczas odbywanych wspólnie wyjść, imprez, wyjazdów. Członkowie, wolontariusze i pracownicy stowarzyszenia chronią małoletnich i zapewniają im bezpieczeństwo.

2. Małoletni mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania/ postępowania określonych w regulaminach wspólnych wyjść czy wyjazdów terenowych.

3. Małoletni uznają prawo innych małoletnich do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie naruszają praw innych małoletnich – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.

4. Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec kolegów/ innych osób nie narusza ich poczucia godności/wartości osobistej. Małoletni są zobowiązani do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, do poszukiwań i popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.

5. Kontakty  między małoletnimi cechuje  zachowanie  przez nich  wysokiej kultury osobistej, np. używanie  zwrotów  grzecznościowych  typu  proszę,  dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny  od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.

6. Małoletni budują wzajemne relacje poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą. Akceptują i szanują siebie nawzajem. 

7. Małoletni okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.

8. W kontaktach między sobą małoletni nie powinni zachowywać się prowokacyjnie i konkurencyjnie. Nie powinni również mieć poczucia zagrożenia czy odczuwać wrogości ze strony kolegów.

9. Małoletni mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.

10. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród małoletnich nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona. Małoletni nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec innych małoletnich.

11. Małoletni mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania członków/pracowników stowarzyszenia o zaistniałych zagrożeniach.

12. Jeśli małoletni jest świadkiem stosowania przez innego rówieśnika jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, w miarę swoich możliwości, np: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej (zgodnie z obowiązującymi w stowarzyszeniu procedurami).

13. Wszyscy małoletni znają obowiązujące w stowarzyszeniu procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych małoletnich, gdzie i do kogo dorosłego mogą się zwrócić o pomoc.

14. Jeśli małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, uzyskuje w stowarzyszeniu pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

Niedozwolone zachowania małoletnich wobec rówieśników i dorosłych

1. Stosowanie agresji i przemocy wobec małoletnich/innych osób:

a. agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:

• bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie;

• wymuszenia;

• napastowanie seksualne;

• nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;

• fizyczne zaczepki;

• zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;

• rzucanie w kogoś przedmiotami;

b. agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:

• obelgi, wyzwiska;

• wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;

• bezpośrednie obrażanie ofiary;

• plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary;

• groźby;

c. agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:

• poniżanie;

• wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;

• pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu);

• wulgarne gesty;

• śledzenie/szpiegowanie;

• obraźliwe SMSy i MMSy, zdjęcia, komentarze;

• wiadomości na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania;

• telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające);

• niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary;

• straszenie;

• szantażowanie.

2. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji na terenie stowarzyszenia lub podczas wspólnych wyjść terenowych, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek, używanie ognia) i wszelkich substancji psychoaktywnych.

3. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.

4. Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek,  np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie, itp.

5. Uleganie nałogom, np. palenie papierosów, picie alkoholu.

6. Posiadanie, rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/ środków odurzających.

7. Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób.

8. Używanie wulgaryzmów.

9. Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności stowarzyszenia.

10. Kradzież/ przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności stowarzyszenia.

11. Wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od małoletnich.

12. Wysługiwanie się innymi małoletnimi w zamian za korzyści materialne.

13. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami. Udział w bójce.

14. Szykanowanie małoletnich lub innych osób w stowarzyszeniu z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.

15. Niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie).

16. Znęcanie się (współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie).

17. Aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów, wulgaryzmy. Kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób.

18. Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych małoletnich/ osób bez ich zgody.

19. Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.

20. Stosowanie wobec innych małoletnich/innych osób różnych form cyberprzemocy.

3. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci, Internetu oraz ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi  i zagrożeniami z sieci.

3.1.  Zasady ogólne:

Obowiązkiem prawnym stowarzyszenia jest takie wykorzystanie sieci, które będzie adekwatne do poziomu dojrzałości poznawczej i emocjonalno-społecznej małoletniego, nie będzie mu szkodzić oraz zagrażać jego rozwojowi psychofizycznemu. Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:

1. Dostęp do treści niezgodnych z celami wychowania i edukacji (narkotyki, przemoc, pornografia, hazard).

2. Działalność innych użytkowników zagrażająca dobru dziecka.

3. Oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkowników sieci.

3.2. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.

1. Stowarzyszenie nie udostępnia małoletnim korzystającym z usług stowarzyszenia dostępu  do sieci w tym także podczas zajęć i imprez poza siedzibą stowarzyszenia.

2. Małoletni nie mają dostępu do komputerów oraz oprogramowania, zainstalowanego na terenie stowarzyszenia.

3. Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych odbywać się może wyłącznie przez własne oprogramowanie małoletniego na jego osobistych urządzeniach.

3.3.  Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych.

1. Małoletni ma prawo korzystać na terenie stowarzyszenia z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych zgodnie z ustalonymi zasadami.

2. Przez pojęcie „telefon komórkowy” rozumie się także smartfon, urządzenie typu smartwatch, itp.

3. Przez pojęcie „inne urządzenia elektroniczne” rozumie się także tablet, odtwarzacz muzyki, dyktafon, kamerę, aparat cyfrowy, słuchawki.

4. Małoletni przynoszą na teren stowarzyszenia telefony komórkowe oraz inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców/opiekunów prawnych.

5. Stowarzyszenie nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie, zniszczenie lub  kradzież sprzętu przynoszonego przez małoletnich.

6. Telefony i inne urządzenia elektroniczne (np. tablety) można wykorzystywać podczas zajęć oferowanych przez stowarzyszenie.

7. Na terenie stowarzyszenia zakazuje się małoletnim filmowania, fotografowania oraz utrwalania dźwięku na jakichkolwiek nośnikach cyfrowych.

8. Powyższe nie dotyczy wydarzeń, wspólnych wyjść, spotkań i imprez organizowanych poza siedzibą stowarzyszenia.

Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.

4. Zasady ochrony wizerunku małoletnich.

1. Stowarzyszenie uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę jego wizerunku.

2. Wizerunek podlega ochronie na podstawie przepisów zawartych w Kodeksie cywilnym, w ustawie o prawie autorskim o prawach pokrewnych, a także na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych (RODO) – jako tzw. dane szczególnej kategorii przetwarzania.

3. Upublicznianie wizerunku małoletniego do 16 lat, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga wyrażenia zgody osoby sprawującej władzę rodzicielską lub opiekę nad małoletnim (wymóg RODO).

4. Osoba małoletnia powyżej 16 roku życia ma prawo do wyrażenia zgody samodzielnie.

5. Zgody, o których mowa w pkt 3 i 4 są wyrażane w formie pisemnej. Zgody j/w. są jednocześnie zgodami na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego wskazanymi w art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

6. Osoba wyrażająca zgodę, otrzymuje klauzulę informacyjną o zasadach przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku małoletniego oraz jest informowana przez osobę reprezentującą administratora danych osobowych o przysługujących prawach, w tym prawie do wycofania zgody oraz innych, zgodnie z RODO.

7. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów prawnych lub małoletniego powyżej 16 roku życia na utrwalanie wizerunku nie jest wymagana. Zabrania się umieszczania informacji pozwalających ustalić tożsamość osób ujętych na zdjęciu lub innej formie publikacji.

8. Członkowi stowarzyszenia, wolontariuszowi, pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu małoletniego) na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego małoletniego.

9. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielom mediów oraz innym osobom danych kontaktowych do opiekuna małoletniego – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

10. W przypadku utrwalania wizerunku małoletnich na imprezach „otwartych”, wymagana jest zgoda, jak w pkt. 3 i 4.

11. Stowarzyszenie może za zgodą Prezesa lub/i Kierownika poradni wykorzystać w celach szkoleniowych lub edukacyjnych utrwalony materiał z udziałem małoletnich tylko z zachowaniem ich anonimowości oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.

5. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich.

1. W stowarzyszeniu wdrożono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych (członków, wolontariuszy, pracowników, podopiecznych) oraz powołano administratora ochrony danych.

2. Dokumentacja RODO została opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu

Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych z uwzględnieniem zasad:

a. zasady zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości;

b. zasady ograniczenia celu przetwarzania danych;

c. zasada minimalizacji danych;

d. zasada prawidłowości danych;

e. zasady ograniczenia przechowania danych;

f. zasady integralności i poufności danych;

g. zasady rozliczalności.

3. Osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych członków, wolontariuszy, pracowników, małoletnich podopiecznych i rodziców/opiekunów prawnych, posiadają upoważnienie do ich przetwarzania na podstawie RODO.

4. Każdy członek, wolontariusz, pracownik posiadający dostęp do danych osobowych złożył pisemne oświadczenie o znajomości Polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych pod rygorem odpowiedzialności karnej i zobowiązanie do jej przestrzegania pod rygorem odpowiedzialności karnej.

5. Zarząd stowarzyszenia wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.

6. Dane osobowe małoletnich zarejestrowane w formie pisemnej i elektronicznej są przechowywane z ograniczonym dostępem do pomieszczeń i zabezpieczone.

7. W stowarzyszeniu wdrożono odpowiednią procedurę postępowania na wypadek wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych.


Rozdział 4

Zasady i procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub/i przemocy domowej.

 

W ramach organizowania profilaktyki przeciwdziałania przemocy i krzywdzenia małoletnich, stowarzyszenie współpracuje z instytucjami zewnętrznymi, w tym z policją, prokuraturą i sądem a także miejskimi i gminnymi ośrodkami pomocy społecznej.

1. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub/i stosowania przemocy domowej.

1.1.  Zasady ogólne.

Każdy członek, wolontariusz, pracownik stowarzyszenia w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa wobec podopiecznego lub jego krzywdzenia jest zobowiązany podjąć działania zapewniające małoletniemu pomoc i bezpieczeństwo. W sytuacji zagrożenia życia i zdrowia dziecka, działania mają zostać podjęte w trybie natychmiastowym, tzn. niezwłocznie po przyjęciu zgłoszenia. 

Prezes Stowarzyszenia:

1. W porozumieniu z Kierownikiem poradni występuje do sądu rodzinnego, prokuratury, policji lub ośrodka pomocy społecznej  z zawiadomieniem o zagrożeniu dziecka krzywdzeniem bądź przestępstwem.

2. Podpisuje wszystkie pisma wychodzące na zewnątrz w sprawach krzywdzenia dzieci.

3. Określa zasady prowadzenia dokumentacji i jej archiwizowania.

4. Wydaje upoważnienia do dostępu do danych osobowych osobom biorącym udział w rozpoznawaniu przemocy domowej.

Kierownik poradni:

1. W porozumieniu z Prezesem występuje do sądu rodzinnego, prokuratury, policji lub ośrodka pomocy społecznej  z zawiadomieniem o zagrożeniu dziecka krzywdzeniem bądź przestępstwem.

2. Podpisuje wszystkie pisma wychodzące na zewnątrz w sprawach krzywdzenia dzieci.

3. Zwołuje zebranie kadry w celu oceny ryzyka zagrożenia przemocą domową – odrębne dla każdej sprawy.

4. Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla osoby doznającej przemocy.

5. W porozumieniu z Prezesem określa zasady prowadzenia dokumentacji i jej archiwizowania.

Pracownik i wolontariusz sprawujący bezpośredni nadzór nad nieletnim:

1. Udziela bezpośredniej pomocy małoletniemu - jeśli zagrożone jest jego zdrowie lub życie.

2. Zbiera informacje o małoletnim w celu wstępnego zdiagnozowania jego sytuacji, w szczególności o tzw. czynnikach ryzyka, ponadto dane świadczące o przemocy lub wykluczające ją, kto jest sprawcą krzywdzenia i w jakiej relacji pozostaje z dzieckiem, jak często i od jak dawna dziecko jest krzywdzone, informacje o zachowaniach pozostałych członków rodziny wobec dziecka, relacjach, jakie ma dziecko z osobą rodzica niekrzywdzącego, o osobach wspierających je, informacje o innych czynnikach towarzyszących przemocy (np. uzależnieniu od alkoholu rodziców). Dane te pozyskuje od:

a. pozostałych pracowników, stażystów i członków stowarzyszenia;

b. samego dziecka;

c. rodziców/opiekunów prawnych dziecka.

3. Współpracuje z Prezesem, Kierownikiem poradni i pozostałymi pracownikami w zakresie czynności interwencyjnych:

a. informuje Prezesa stowarzyszenia i Kierownika poradni o każdym przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie, gdy dobro dziecka jest zagrożone, bądź istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa;

b. gromadzi i przetrzymuje wszelką dokumentację.

4. Jeśli istnieje konieczność konsultacji, zgłasza Kierownikowi poradni potrzebę zwołania spotkania kadry i obowiązkowo w nim uczestniczy.

5. Współpracuje ze specjalistami – z poradni specjalistycznych, do których kierowany jest małoletni lub jego rodzice.

6. Informuje rodziców/opiekunów prawnych o podjętych działaniach na rzecz dziecka,  podjętych przez zespół pracowników decyzjach i propozycjach działań dla rodzica/opiekuna.

7. Prowadzi dokumentację z prowadzonych działań i  udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla każdego nieletniego odrębnie.

Pracownicy obsługi, administracji.

1. Kontaktują się z Kierownikiem poradni, starając się skutecznie przekazać informacje o swoich podejrzeniach i obserwacjach.

2. W każdej możliwej sytuacji obserwują zachowanie małoletniego i niosą mu pomoc.

3. W sytuacjach zagrożenia dziecka chronią go przed kontaktem z osobą stosującą przemoc.

4. Zwracają szczególną uwagę na stan trzeźwości, stopień pobudzenia osób dorosłych będących w towarzystwie małoletniego.

1.2. Procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego w domu rodzinnym:

1. Jeśli członek, wolontariusz, pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył przemocy fizycznej czy psychicznej ze strony rodzica/ opiekuna/innego dorosłego zamieszkującego wspólnie z małoletnim  w sytuacji, gdy dobro dziecka jest zagrożone, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo małoletniego. Ponadto zawiadamia Prezesa i Kierownika poradni. Kierownik poradni, zwołuje zebranie kadry w celu pozyskania informacji od innych pracowników i ustalenia dalszego planu postępowania. Pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnim sporządza notatkę, a następnie sporządza wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego. Pracownik w sytuacji uzasadnionej organizuje spotkanie z rodzicem/opiekunem będącym wsparciem dla dziecka, a także upewnia się,  że dziecko pozostanie bezpieczne i odseparowane od sprawcy.

2.Jeśli członek stowarzyszenia, wolontariusz, pracownik uzna, iż zachowanie rodzica/opiekuna lub innej dorosłej osoby zamieszkującej z małoletnim  ma znamiona przestępstwa na tle seksualnym lub zagraża w sposób bezpośredni  jego życiu lub zdrowiu, członek, wolontariusz, pracownik, niezwłocznie informuje o tym fakcie Kierownika poradni. W trybie natychmiastowym podejmowane są czynności zgłoszenia możliwości popełnienia przestępstwa do prokuratury/lub na policję. Pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnim sporządza notatkę,  a następnie sporządza zgłoszenie na do organów ścigania o możliwość popełnienia przestępstwa. Pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnim podejmuje czynności zabezpieczające bezpieczeństwo dziecka, np. poprzez wezwanie rodzica/opiekuna lub innego dorosłego członka rodziny, mogącego zagwarantować opiekę i bezpieczeństwo małoletniemu.

3. Jeśli członek, wolontariusz, pracownik pozyska informację od małoletniego o zaniedbaniach   mających wpływ na jego prawidłowy rozwój, poczucie bezpieczeństwa lub rodzic/opiekun  jest niewydolny wychowawczo, zgłasza informację Kierownikowi poradni. Kierownik wraz z  pracownikiem mającym bezpośredni nadzór nad małoletnim ustalają plan działania, organizują spotkanie z rodzicami/opiekunami  w celu zaproponowania rozwiązań oraz skorzystania z odpowiednich form pomocy wyspecjalizowanych instytucji zewnętrznych.

Jeśli pomimo wskazanych rodzicom/opiekunom rozwiązań, sytuacja dziecka nie ulega poprawie, pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnim, sporządza notatkę a następnie sporządza wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego.

3. Podczas rozpoznawania sytuacji przemocy wobec małoletnich istotne jest:

1. Uważne wysłuchanie małoletniego – bez obecności opiekunów;

2. Przeprowadzenie rozmowy na temat sytuacji krzywdzenia (konkretne fakty dotyczące form przemocy,  częstotliwości, nasilenia, poczucia zagrożenia);

3. Ustalenie, czy są osoby, które także zauważają symptomy krzywdzenia oraz czy osoba krzywdzona komukolwiek o tym powiedziała.

4. W razie konieczności podjęcie działań w kierunku odizolowania osoby krzywdzonej od sprawcy przemocy.

5. Podczas rozpoznawania sytuacji przemocy wobec dziecka należy unikać błędów, którymi mogą być:

a. niewysłuchanie takiego małoletniego;

b. bagatelizowanie skarg;

c. umniejszanie doznanej krzywdy;

d. niedawanie wiary;

e. przyjmowanie, że zdarzenie nie miało miejsca wyłącznie na podstawie wyjaśnień rodziców/opiekunów;

f. pomijanie lub zniekształcanie procedur postępowania obowiązujących w stowarzyszeniu.

1.3. Procedury podejmowanych interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez rówieśnika/ innego małoletniego.

W każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia wystąpienia zjawiska przemocy wobec małoletniego ze strony rówieśników/ innych małoletnich  w sytuacji zagrożenia dobra dziecka, zagrożenia zdrowia i życia, należy niezwłocznie:

1. Ustalenie okoliczności zdarzenia, zebranie informacji o okolicznościach sytuacji mających znamiona przemocy;

2. Poinformowanie o sytuacji rodziców/opiekunów  małoletnich (zarówno sprawcy jak i ofiary), ustalenie z rodzicami/opiekunami dalszego postępowania mającego na celu wsparcie pokrzywdzonego dziecka;

4. Objęcie pomocą poszkodowanego małoletniego oraz wskazanie rodzicom/opiekunom możliwości skorzystania ze wsparcia psychologicznego;

5. Jeśli zdarzenie miało miejsce na terenie stowarzyszenia lub podczas organizowanych wyjść poza siedzibą stowarzyszenia, podjęcie działań wobec osób stosujących przemoc, w tym zastosowania środków dyscyplinujących zgodnie z obowiązującym regulaminem stowarzyszenia i rodzajem przewinienia;

6. Powiadomienie policji, gdy zdarzenie miało poważną wagę, zostało złamane prawo lub sprawca nie jest nikomu znany.

7. Pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnimi sporządza notatkę i w sytuacji uzasadnionej organizuje spotkanie z rodzicem/opiekunem będącym wsparciem dla dziecka, a także upewnia się, że dziecko pozostanie bezpieczne i odseparowane od sprawcy.

1.4. Procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego w stowarzyszeniu (członkowie, wolontariusze, pracownicy, osoby z innych organizacji/firm współpracujących).

1. Jeśli członek, wolontariusz, pracownik  podejrzewa, że małoletni doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia podopiecznemu bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Osoba ta jest jednocześnie zobowiązana do zawiadomienia policji pod nr 997 lub alarmowy nr 112. W przypadku zawiadomienia telefonicznego osoba podejmująca interwencję zobowiązana jest podać swoje dane, dane małoletniego oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie małoletniego, a także najważniejsze informacje na temat zdarzenia.

2. Jeśli członek, wolontariusz, pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej od innego członka, wolontariusza, pracownika (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie inne), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo małoletniego i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie powinien zawiadomić Kierownika poradni, aby ten mógł podjąć odpowiednie kroki.

3. Poinformowanie o sytuacji rodziców/opiekunów małoletniego;

4. Objęcie pomocą poszkodowanego małoletniego lub/i  wskazanie rodzicom/opiekunom możliwości skorzystania ze wsparcia psychologicznego;

5. Pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnimi, sporządza notatkę z przeprowadzonej interwencji, a w sprawie toczącego się postępowania współpracuje z innymi instytucjami (sądem, policją, prokuraturą itp.).

2. Procedury dotyczące składania zawiadomień o podejrzeniu krzywdzenia,  popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, przemocy domowej (sąd rodzinny, policja, prokuratura, ośrodek pomocy społecznej)

1. Procedura zakłada powiadomienie odpowiednich organów/instytucji o krzywdzeniu dziecka. Procedury postępowania zostały ujęte w Załączniku  nr 3  i zgodnie z ich treścią podejmuje się następujące działania:

a. w sytuacji zagrożenia dobra dziecka, złożenie wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny;

b. w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa (bezpośrednia przemoc, przestępstwa na tle seksualnym, porzucenie), zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa na policję/lub do prokuratury pisemnie lub telefonicznie;

c. w sytuacjach, gdy nieletni jest świadkiem przemocy domowej lub/i wobec nieletniego stosowana jest przemoc fizyczna i psychiczna zagrażająca zdrowiu,  zgłoszenie informacji do ośrodka pomocy społecznej lub na policję w celu wszczęcia postępowania procedury „Niebieskiej karty”.

„Niebieska Karta” zakłada podjęcie działań w przypadku uzyskania informacji o przemocy domowej lub o stosowaniu bezpośredniej przemocy wobec dziecka przez rodziców/opiekunów lub innych bliskich będących w otoczeniu dziecka.

2. W przypadku powzięcia informacji o stosowaniu wobec dziecka przemocy, informacja składana jest bezpośrednio na policji.

3. W przypadku powzięcia informacji, że dziecko jest świadkiem przemocy domowej, stowarzyszenie zgłasza zaistniałą sytuację ośrodkowi opieki społecznej.

3. Procedury postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia cyfrowego.

W każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia wystąpienia zjawiska cyberprzemocy lub dostępu do niebezpiecznych treści, podejmowane są działania:

1. Ustalenie okoliczności zdarzenia;

2. Zabezpieczenie dowodów o ile jest to możliwe;

2. Poinformowanie o sytuacji rodziców/opiekunów małoletnich (zarówno sprawcy jak i ofiary), ustalenie z rodzicami dalszego postępowania mającego na celu wsparcie pokrzywdzonego dziecka;

4. Objęcie pomocą poszkodowanego małoletniego lub/i  wskazanie rodzicom/opiekunom możliwości skorzystania ze wsparcia psychologicznego;

5. Podjęcie działań wobec osób stosujących cyberprzemoc, w tym zastosowania środków dyscyplinujących zgodnie z obowiązującym regulaminem stowarzyszenia i rodzajem przewinienia, jeśli sytuacja miała miejsce podczas zajęć realizowanych w  stowarzyszeniu lub podczas zajęć poza siedzibą;

6. Powiadomienie policji, gdy zdarzenie jest poważne, zostało złamane prawo lub sprawca nie jest nikomu znany.

7. Pracownik sprawujący bezpośredni nadzór nad małoletnimi sporządza notatkę z przeprowadzonej interwencji, informuje o zdarzeniu Kierownika poradni,  który w sprawie toczącego się postępowania współpracuje z innymi instytucjami (sądem, policją, prokuraturą itp.)

 

Rozdział 5

Przygotowanie i wdrażanie standardów, prowadzenie niezbędnej dokumentacji.

1. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.

1. Przegląd Standardów prowadzić będzie kierownik Poradni na zlecenie Prezesa, zgodnie z częstotliwością określoną w ustawie – przynajmniej raz na 2 lata.

2. Kierownik Poradni dokonuje także oceny Standardów w celu zapewnienia ich ewentualnego dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.

3. Kierownik wraz z zespołem pracowników sporządza protokół z przeglądu i oceny Standardów, w którym zamieszcza również wnioski z przeprowadzonego przeglądu i oceny, o której mowa w art. 22c ust. 6 ustawy.

4. W przypadku potrzeby aktualizacji Standardów, Prezes powołuje zespół, który wprowadza zmiany w Standardach, rekomendowane w protokole, o którym mowa w ust.3.

5. Z zaktualizowanymi Standardami zapoznawani są członkowie stowarzyszenia, pracownicy, wolontariusze, małoletni i rodzice/opiekunowie, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszych Standardach.

6. Zaktualizowane Standardy udostępniane są także na stronie internetowej stowarzyszenia.

2. Przygotowanie członków, wolontariuszy,  pracowników stowarzyszenia do stosowania standardów, udoskonalanie standardów oraz dokumentowanie szkoleń w zakresie ich stosowania.

1. Ustala się, że osobą odpowiedzialną za przygotowanie do stosowania Standardów przez członków stowarzyszenia jest Prezes stowarzyszenia.

2. Członkowie stowarzyszenia będą zapoznawani ze Standardami podczas otwartego posiedzenia Zarządu, a o ich wdrożeniu poinformowani korespondencyjnie wraz ze wskazaniem dostępności do dokumentów Standardów.

3. Posiedzenia są protokołowane zgodnie z zasadami protokołowania posiedzeń Zarządu.

4. Wszyscy rodzice/opiekunowie małoletnich korzystających z usług stowarzyszenia zostają poinformowani o obowiązujących Standardach, a po zapoznaniu się z ich treścią podpisują stosowne oświadczenie. Oświadczenia przechowywane są w dokumentacji stowarzyszenia. Załącznik Nr 4.

5. Rodzice/opiekunowie zgodnie z treścią oświadczenia zobowiązani są do zapoznania małoletniego z treścią Standardów.

6. Każdy małoletni, korzystający z oferty stowarzyszenia, zostaje poinformowany o Standardach i zasadach ich stosowania przez pracownika sprawującego bezpośredni nadzór nad małoletnim.

7. Po zapoznaniu się ze Standardami i zasadami ich stosowania, każdy członek, wolontariusz, pracownik podpisuje imienne oświadczenie, które przechowywane jest w dokumentacji stowarzyszenia.

3. Zasady i sposób udostępniania rodzicom/opiekunom oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

1. Pracownik odpowiedzialny za bezpośredni nadzór nad małoletnim zapoznaje rodziców/opiekunów prawnych  i małoletniego ze Standardami:

a. podczas spotkań indywidualnych z rodzicami;

b. przez stronę internetową.

4. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

1. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu:

a. Prezes;

b. kierownik Poradni;

c. członek stowarzyszenia, wolontariusz, pracownik sprawujący bezpośrednią opiekę nad małoletnim.

2. Osobami odpowiedzialnymi za udzielanie wsparcia małoletniemu są:

a. członek Stowarzyszenia, wolontariusz, pracownik sprawujący bezpośrednią opiekę nad małoletnim;

b. Prezes i członkowie Zarządu.

5. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

1. Dokumentowanie zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:

a. Rejestr spraw zgłaszanych i rozpatrywanych w związku z krzywdzeniem małoletnich/Karta Interwencji; Załącznik nr 5

b. indywidualna karta procesu, w przypadku małoletnich korzystających z pomocy Poradni

c. dokumentacja potwierdzająca zgłoszenia do uprawnionych organów zewnętrznych.

2. Dostęp do dokumentacji mają wyłącznie osoby uprawnione, które zobowiązane są do zachowania w tajemnicy posiadanych informacji.

3. Udostępnianie dokumentacji/informacji w sprawie nieletniego w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie jego krzywdzenia, odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 

                                                                       Dokument przyjęto dnia 24.06.2024 r.

Uchwałą  7/06/PZ/2024

       

    Podpis osoby upoważnionej:  Agnieszka Słowik

 

Do SOM dołączono następujące dokumenty:

1.      Załącznik nr 1, Oświadczenie o niekaralności.

2.      Załącznik nr 2, Oświadczenie w sprawie zapoznania się z zasadami.

3.      Załącznik nr 3, Schemat interwencji.

4.      Załącznik nr 4, Oświadczenie rodziców/opiekunów małoletniego.

5.      Załącznik Nr 5, Karta interwencji.